Promosi

Tuesday, February 22, 2011

Jibam

Jibam begitu istimewa bagi sesiapa yang pernah menikmati naskah kecil ini. Barangkali, seistimewa pemilik nama tersebut, Jibam, seorang anak kecil mentah yang dikurniakan oleh Allah kekurangan akal berbanding anak-anak yang sebaya umur dengannya, kerap menjadi mangsa buli tetapi bukan oleh rakan-rakan sebaya sahaja bahkan turut dibuli oleh golongan tua yang gemar beriktikaf di warung kopi Pak Itam.

Namun begitu, siapa yang mampu menafikan kudrat Allah yang Maha Pencipta dan Pemberi? Disebalik kekurangan Jibam, Allah adil dengan turut memberikan kelebihan atau mungkin keajaiban kepada Jibam. Kepandaiannya mengubat Sipah, anak Usup Kidung yang disengat tebuan tanah. Barangkali dalam naskah ini, hanya Usup Kidung yang masih bersimpati dengan nasib Jibam.

Naskah ini turut menampilkan bentuk kehidupan stereotaip orang Melayu yang rata-ratanya mengamalkan Islam dalam bentuk yang biasa sahaja. Bagi mereka yang memiliki ketinggian ilmu atau mengamalkan ilmu perubatan seperti Suman dan Piah, bentuk amalan dan ibadah yang mereka lakukan pula tentunya sedikit berbeza dan istimewa demi memastikan pengharapan yang tinggi dan utuh kepada Allah Rab al-Jalil akan berterusan disamping memastikan mereka terlindung dari sebarang malapetaka. Pengharapan ini bukanlah kosong dan berbentuk doktrin semata-mata bahkan Suman paling terkesan dengan perasaan riak dan bangga selepas disebut-sebut orang sebagai tabib handalan dahulu. Barangkali, sebagai dugaan dan ujian hidup, kesan kepada perasaan bangga dan riak Suman itu ialah Jibam yang dilahirkan cacat akalnya mula menjadi fitnah terhadap ilmu perubatan yang Suman miliki.

Kehidupan dikampung Melayu jarang-jarang jika tidak wujud kelicikan sang kapitalis Cina yang berminat menjarah segala hasil mahsul yang diusahakan oleh penduduk kampung. Lam Shook, seorang penjual barang runcit yang sering ulang alik ke kampung Belulang saban minggu begitu bercita-cita untuk meraih kekayaan disini dengan menyatakan hasratnya untuk membina sebuah kedai runcit diatas tanah .

Hasrat Lam Shook ini pula diutarakan kepada Fakir, anak kedua Suman yang berhasrat sekian lama untuk menikahi Zamiah, anak Ngah Sudin. Fakir pula kerana sangat kepingan wang untuk membiayai perkahwinannya terus bersetuju dengan tawaran yang diberikan oleh Lam Shook tanpa memikirkan kesan-kesan buruk untuk jangka masa panjang. Satu situasi yang masih berlaku dalam kalangan orang Melayu yang gila mahu digelar Orang Kaya Baru tetapi mempunyai akal yang singkat.

Jibam juga turut dilingkari misteri apabila dia turut menyimpan sebilah pisau lipat bertangkai merah yang dulunya dipunyai oleh arwah Suman, bapanya yang kononnya hilang dan mati ketika pergi ke hutan mencari getah damar dan rotan sebagai sumber rezeki bersama Tuk Ngah Sudin. Misterinya ialah pisau lipat itu turut dibawa oleh Suman ketika hari dia turut dilaporkan hilang dalam hutan. Dan misteri ini tentulah memberi kesan yang besar kepada jiwa Ngah Sudin kerana dia turut berada bersama Suman ketika itu bahkan dialah juga yang menolak Suman ke gaung akibat haloba walaupun Suman memberikan budinya dengan mengubati kecederaan yang dialami oleh Ngah Sudin akibat ditusuk duri belulang yang sangat berbisa ketika itu. Puncanya ialah tanah-tanah yang Suman miliki.

Suman bukan kecil-kecil peneroka, selain menjadi seorang pengamal perubatan tradisional, Suman turut memiliki sejumlah besar tanah di Kampung Belulang hasil penerokaannya sejak sekian lama dahulu.Tanah dusun, tanah hujung kampung, tanah di kaki bukit semuanya milik arwah Suman dan kini secara liciknya sudah diduduki oleh Usin Singai, Ngah Sudin dan Karim Peot. Tindakan sial dan jahat yang menjadi perjuangan Kadir, anak sulung Suman pula untuk menuntutnya kembali.

Misteri pisau lipat yang dimiliki oleh Jibam itu menyebabkan Ngah Sudin mengalami gangguan jiwa yang melampau dan akhirnya Ngah Sudin memahami jiwa Jibam, jiwa seperti yang terungkap pada kulit naskah Jibam ini "Kalau Kau Menjadi Aku, Aku Yakin Kau Mengerti", Ngah Sudin menjadi kawan Jibam yang sama paras akalnya akibat gangguan jiwa yang berterusan.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

No comments: