Promosi

Wednesday, February 23, 2011

Simposium Tasawuf dan Tariqat

Bagi Dr Burhanuddin al-Helmy, zaman ini adalah zaman yang menyaksikan perlumbaan untuk meraih sebanyak mungkin harta kebendaan dan tatkala ini, seringkali pula aspek kerohanian menjadi sebuah wacana yang sering diremehkan dan dimangsakan justeru kekosongan nilaian ekonomi yang boleh diperoleh daripadanya berbanding berusaha meraih sebanyak mungkin kepentingan duniawi yang pastinya bakal mengangkat martabat manusia dalam kalangan manusia.

Pertentangan antara mengejar kehendak material dan kerohanian terus bersambung kepada kerosakan lain yang menyaksikan hal-hal metafizik terus dimangsakan dalam kalangan ilmuwan Islam yang dibahagikan oleh Dr Burhanuddin kepada dua kelompok iaitu ulama Zahir dan ulama Batin.

Tatkala ulama Zahir terus giat mengarang selembaran kitab buat panduan umat, penggiat ilmu-ilmu kebatinan atau tasawwuf terus terpesona dan hanyut dalam dunia kesufian yang keliru yang menyatakan keperluan akhirat adalah segalanya dan disinilah letaknya keunggulan keilmuwan Dr Burhanuddin dalam mengintegrasikan ilmu Fiqh dan Tasawwuf disamping membetulkan cara pandang dunia dalam Islam. Bahkan amalan tasawwuf yang meminggirkan urusan dunia seperti itulah yang disebut Dr Burhanuddin sebagai tasawwuf yang menipu.

Bahkan keperibadian Dr Burhanuddin yang digelar al-Ustaz al-Hakim seperti dalam buku ini jelas mencerminkan nilai-nilai dunia dan akhirat yang teguh dalam peribadi dan latar belakang pendidikan Dr Burhanuddin. Bahkan keilmuwannya yang pelbagai dan mendalam turut meyakinkan khalayak untuk menjemputnya memberi sharahan termasuklah dalam bidang Tasawwuf seperti yang ternukil dalam buku ini apatah lagi Dr Burhanuddin sendiri pernah berguru dengan Tuan Guru Sheikh Haji Mohd Yatim yakni seorang Tuan Guru dalam bidang Thariqat Naqsyabandiah di Kampung Belanja Kiri, Parit, Perak. Dan tanpa apologetik dengan suara-suara kemodenan dan kecanggihan teknologi ketika ini, Dr Burhanuddin terus lantang menggagaskan kebangkitan Tasawwuf sebagai sumber kekuatan kepada kebangkitan Islam.

Dr Burhanuddin menggunakan ketajaman pena dan akalinya untuk mengurus kerosakan yang berlaku dalam abad ini dengan dimulakan pemurniaan dalam bidang tasawwuf yang berfungsi menjernihkan jiwa dan akal manusia sebelum boleh untuk beliau membanteras kerosakan aliran pemikiran moden dengan isme-isme yang sangat rancu (bukan racun). Perjuangan memurnikan pemikiran dan amalan tasawwuf ini dilakukan justeru, bagi Dr Burhanuddin, Tasawwuf itulah nyawa Islam yang teguh memelihara aqidah Islam jika tepat manhaj yang dilaluinya.

Beberapa petikan kisah yang menarik dalam sirah dan riwayat Rasulullah, para Sahabah, golongan Tabi'in, Tabi'in at-Tabi'in menunjukkan betapa amalan Tasawwuf tidak sehala dan sebentuk sahaja sifatnya bahkan terkadang pandangan mata manusia sering tertipu antara kemewahan dan kesederhanaan.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

No comments: