Promosi

Thursday, February 24, 2011

Kejatuhan Ideologi Materialisme dan Agenda Pengisian Islam

Barangkali jika saya masih merupakan seorang mahasiswa, buku ini tidak akan saya jadikan sebagai rujukan bagi tugasan-tugasan akademi yang diamanahkan. Jika saya menjadi pensyarah pula, saya akan haramkan buku ini dijadikan rujukan oleh mahasiswa-mahasiswa saya, jika saya sebagai ustaz yang menyampaikan kuliah atau syarahan, saya akan cuba sedaya upaya mencari rujukan yang lebih utama berbanding buku ini dan jika saya seorang ahli gerakan Islam sama ada dalam kampus atau luar kampus, saya akan terasa semakin menjadi dungu selepas usai membaca buku ini atau lebih malang jika buku ini menjadi bacaan wajib dalam usrah, justeru saya sendiri tidak yakin dengan keampuhan buku ini dan benci pula untuk didogmakan terhadap batang tubuh sesiapa sahaja dan idea atau gagasan yang dikemukakan sebelum saya dibenarkan untuk membacanya dan menilainya sendiri.

Barangkali saya beranggapan bahawa buku ini mungkin sesuai untuk bacaan mereka yang baru belajar mengenali gerakan Islam dan minat untuk menabur bakti kepada perjuangan Islam di samping berwaspada dengan ancaman musuh-musuh Islam walaupun saya tidak pasti dengan kenyataan yang saya utarakan ini. Walau apa pun, sekurang-kurangnya begitulah pandangan saya selepas membaca buku ini.

Saya dalam kesedihan yang teramat sangat selepas membaca buku ini. Bukan kesedihan kerana ketakutan terhadap ancaman Barat dan segala isme-isme yang dilancarkan kepada batang tubuh umat Islam tetapi sedih tatkala memikirkan betapa buku ini hakikatnya gagal mengisi khazanah pemikiran Islam abad baru yang mampu menguji kekuatan minda dan pemikiran umat Islam dan pembaca dalam menghadapi ancaman Barat. Saya ingat saya mendengar nama Anwar al-Jundi, penulis buku ini seawal masih di kerusi sekolah menengah lagi dan selalu dibayangkan bahawa beliau seorang yang hebat dan berfikiran yang bernas. Dan inilah bukunya yang pertama saya dapat baca namun sayang apabila khabar yang sampai tidak seperti yang dirupakan.

Tajuknya berbunyi dengan begitu hebat dan gah namun gagal dipenuhi dengan idea-idea yang padu dan mengghairahkan. Saya cuba bersangka baik terhadap penulis ini namun malang seribu kali malang penulisnya pula ialah seorang pemikir besar Islam kontemporari, Anwar al-Jundi, dan buku ini pula diterbitkan oleh Rabitah al-Alam al-Islam, sebuah pertubuhan Islam terkemuka yang berpusat paksi di Makkah al-Mukarramah. Maka ikut logiknya, seharusnya susunan idea dan hujah yang kukuh dan bersifat gergasilah yang wajib ditawarkan kepada pembaca dalam buku ini sekali gus mampu menggugat kejahatan dunia Barat seperti yang kerap kali diulang bahkan hampir dalam setiap fasal dalam setiap bab buku ini.

Janganlah pula saya ini dituduh sebagai perosak fikrah Islam yang cuba digerakkan oleh Anwar al-Jundi justeru buku ini sendiri gagal mengukuhkan lagi kemantapan fikrah saya. Dan janganlah pula nanti keluar satu edisi rencana atau ulasan yang membantah kritikan saya terhadap buku ini sambil melabelkan saya sebagai kelompok yang mengalami kekeliruan fikrah dan senang lenang dengan idea dan falsafah Barat. Atau mungkin terus melembing saya kerana kononnya seorang yang Liberal yang pastinya selalu sahaja tidak meminati buku-buku yang bersifat pemikiran kritikal terhadap Barat.

Buku ini dibahagikan kepada 4 bab. Namun pada bab 1 lagi, idea-idea yang dikemukakan gagal memenuhi kehebatan tajuknya iaitu Kebangkitan Islam dan Bukti Sejarah. Saya tidak kisah jika bab 1 ini menjadi begitu tebal justeru untuk mengemukakan fakta-fakta yang mendukung segala hujah namun malangnya hal yang demikian tidak pula berlaku tetapi terus diulangi segala kejahatan Barat dan segala falsafah tajaannya laksana seorang penceramah agama yang asyik mengeji dan terus mengeji namun lompang dengan idea-idea yang bersifat meruntuh lalu membina (rekonstruktif) bahkan secara terus-terusan segala kelemahan umat Islam terus dipaksa dan dibebankan ke atas bahu Barat tanpa ada satu kejujuran untuk mengakui bahawa wujud kelemahan dalam diri umat Islam yang lebih utama diselesaikan berbanding terus berkeras mengeji Barat sebagai punca kepada segala kefasadan di muka bumi ini.

Saya mengulangi sebutan idea kerana buku ini adalah buku pemikiran maka idealah yang menjadi produk terbesar yang boleh ditawarkan kepada pembaca. Saya hampir meyakini bahawa barangkali penggunaan ayat-ayat Al-Quran dan Hadith yang dikemukakan hanyalah sebagai kaedah terbaik untuk tujuan doktrin minda para pembaca supaya terus terima segala hujah penanya tanpa banyak soal.

Tatkala diulangi entah berapa kali tentang umat Islam harus berpegang teguh kepada ajaran Islam yang bersumberkan al-Quran dan Hadith, kerangka pemikiran dan gerak kerja yang ditawarkan pula masih kabur dan gagal memenuhi citra semasa umat Islam sekurang-kurangnya sebagai panduan baru kepada para pekerja dakwah Islam yang mana akhirnya keupayaan sumber manusia dan sumber semula jadi yang menjadi salah satu aspek yang disentuh oleh penulis terus menerus kehilangan arah panduan untuk ditujui.

Barangkali tidak silap rasanya jika saya menegaskan bahawa buku ini hanya memaparkan kejahatan Barat dan beberapa idea ringkas untuk membaiki umat Islam tapi paling jelas ialah buku ini gagal mengajak pembaca berfikir secara kritikal tentang beberapa keadaan yang berlaku dalam dunia Islam ketika ini.

Perpecahan yang berlaku dalam batang tubuh umat Islam pun gagal dituntuni dengan baik bahkan slogan Kembali Kepada Al-Quran dan Sunnah seperti yang kerap kali diungkapkan dalam buku ini akhirnya hanya berbunyi retorik kosong yang jauh daripada jalan penyelesaian yang komprehensif.

Rasanya semua gerakan Islam bersetuju dengan slogan ini namun dalam kalangan ini jugalah yang berlaku perpecahan. Alangkah kontradiknya slogan dan perbuatan. Saya tidak menolak slogan ini namun mengkritik slogan ini digunakan dengan sewenang-wenangnya tanpa memberi manual yang jelas kepada umat Islam untuk keluar dari kancah perpecahan ini.

Kritikan juga perlu rasanya dihadapkan kepada penterjemah buku ini yang saya kira sangat letih untuk memikirkan siapakah tokoh Barat yang dikeji dan tokoh Islam dan Barat yang dipuji dan dipetik kata-katanya oleh Anwar al-Jundi justeru nama yang dikemukakan membuatkan saya berfikir berulang kali sebelum pasti bahawa itulah orangnya kerana ejaan yang tidak tepat atau salah sedikit sebanyak menambah lagi kelemahan pada buku ini.

Walaupun begitu, saya melihat bahawa fakta-fakta yang dikemukakan bukanlah semuanya terlalu rendah nilainya. Terdapat juga kelebihan yang dikemukakan walaupun hal ini turut boleh diperoleh dalam buku-buku pemikiran Islam yang lain. Sekurang-kurangnya Bab 4 tentang Isu Asasi Dalam Gerak Kerja Islam mampu mengubat sedikit kekecewaan saya.

Akhir sekali, jika saya masih mahu menggunakan buku ini juga, pastinya saya usrahkan dengan anak-anak saya kelak insya-Allah seawal umur mereka masih dibangku sekolah rendah dan menengah.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

Wednesday, February 23, 2011

Simposium Tasawuf dan Tariqat

Bagi Dr Burhanuddin al-Helmy, zaman ini adalah zaman yang menyaksikan perlumbaan untuk meraih sebanyak mungkin harta kebendaan dan tatkala ini, seringkali pula aspek kerohanian menjadi sebuah wacana yang sering diremehkan dan dimangsakan justeru kekosongan nilaian ekonomi yang boleh diperoleh daripadanya berbanding berusaha meraih sebanyak mungkin kepentingan duniawi yang pastinya bakal mengangkat martabat manusia dalam kalangan manusia.

Pertentangan antara mengejar kehendak material dan kerohanian terus bersambung kepada kerosakan lain yang menyaksikan hal-hal metafizik terus dimangsakan dalam kalangan ilmuwan Islam yang dibahagikan oleh Dr Burhanuddin kepada dua kelompok iaitu ulama Zahir dan ulama Batin.

Tatkala ulama Zahir terus giat mengarang selembaran kitab buat panduan umat, penggiat ilmu-ilmu kebatinan atau tasawwuf terus terpesona dan hanyut dalam dunia kesufian yang keliru yang menyatakan keperluan akhirat adalah segalanya dan disinilah letaknya keunggulan keilmuwan Dr Burhanuddin dalam mengintegrasikan ilmu Fiqh dan Tasawwuf disamping membetulkan cara pandang dunia dalam Islam. Bahkan amalan tasawwuf yang meminggirkan urusan dunia seperti itulah yang disebut Dr Burhanuddin sebagai tasawwuf yang menipu.

Bahkan keperibadian Dr Burhanuddin yang digelar al-Ustaz al-Hakim seperti dalam buku ini jelas mencerminkan nilai-nilai dunia dan akhirat yang teguh dalam peribadi dan latar belakang pendidikan Dr Burhanuddin. Bahkan keilmuwannya yang pelbagai dan mendalam turut meyakinkan khalayak untuk menjemputnya memberi sharahan termasuklah dalam bidang Tasawwuf seperti yang ternukil dalam buku ini apatah lagi Dr Burhanuddin sendiri pernah berguru dengan Tuan Guru Sheikh Haji Mohd Yatim yakni seorang Tuan Guru dalam bidang Thariqat Naqsyabandiah di Kampung Belanja Kiri, Parit, Perak. Dan tanpa apologetik dengan suara-suara kemodenan dan kecanggihan teknologi ketika ini, Dr Burhanuddin terus lantang menggagaskan kebangkitan Tasawwuf sebagai sumber kekuatan kepada kebangkitan Islam.

Dr Burhanuddin menggunakan ketajaman pena dan akalinya untuk mengurus kerosakan yang berlaku dalam abad ini dengan dimulakan pemurniaan dalam bidang tasawwuf yang berfungsi menjernihkan jiwa dan akal manusia sebelum boleh untuk beliau membanteras kerosakan aliran pemikiran moden dengan isme-isme yang sangat rancu (bukan racun). Perjuangan memurnikan pemikiran dan amalan tasawwuf ini dilakukan justeru, bagi Dr Burhanuddin, Tasawwuf itulah nyawa Islam yang teguh memelihara aqidah Islam jika tepat manhaj yang dilaluinya.

Beberapa petikan kisah yang menarik dalam sirah dan riwayat Rasulullah, para Sahabah, golongan Tabi'in, Tabi'in at-Tabi'in menunjukkan betapa amalan Tasawwuf tidak sehala dan sebentuk sahaja sifatnya bahkan terkadang pandangan mata manusia sering tertipu antara kemewahan dan kesederhanaan.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

Kesepaduan Iman dan Amal Salih

Dalam disiplin pemikiran Islam, wujud satu gerakan pemikiran yang menyatakan bahawa dosa tidak memberi mudarat kepada si pelaku dan pahala tidak memberi manfaat kepada si pengamal iaitu pemikiran Murji'ah.

Aliran pemikiran begini telah diperbaharui dalam konteks terkini dengan wajah yang sangat segar dan kononnya didokong oleh kelompok yang berfikiran matang dalam menilai kehidupan beragama lewat dewasa ini.

Kelompok yang secara asasnya menganggap bahawa agama adalah urusan peribadi akhirnya menoktahkan bahawa Sekularisme adalah panduan kehidupan yang terbaik untuk dilakukan justeru Sekularisme menjamin hak asasi manusia dan sekaligus mempertahankan nilai-nilai kebebasan yang menjadi harapan dan cita-cita sekalian manusia.

Kontradiknya ialah kelompok ini pula menggerakkan idea dan cita-cita yang keliru ini dengan menggunakan pula dalil-dalil agama untuk meyakini umat Islam bahawa perjuangan mereka adalah benar.

Disinilah bentuk kekeliruan yang terbesar yang dihadapi oleh umat Islam kontemporari dan perosak kepada pemikiran ini pula ialah golongan Islam Liberal yang sering mendabik dada kononnya pejuang tulen Islam yang mesti disokong oleh mereka yang berfikiran dan berpendidikan moden ataupun mereka yang mahu menikmati nilai-nilai ini.

Gejala kekeliruan seperti yang dibawa oleh Islam Liberal bukanlah satu hal yang terasing dari pemikiran arus perdana umat Islam bahkan HAMKA, ulama dan pujangga terbilang nusantara dan dunia telah menuliskan akan perihal ini lama dahulu dalam bukunya Kesepaduan Iman dan Amal Salih demi menjawab dan mengatur semula pemikiran umat Islam dan dalam konteks ini tentunya bangsa Indonesia yang terpengaruh dengan kecanggihan dan kemajuan Barat yang memperoleh semua nilai-nilai ini hanya selepas menolak agama dan menerima Sekularisme sebagai tata cara etika dan kehidupan.

Hamka yang menganalisis wabak kekeliruan ini meletakkan dasar pendidikan sebagai punca utama menjauhnya umat Islam dengan pengamalan Islam dalam erti kata yang sebenarnya.

Pengubahan konsep Akhlak yang digantikan dengan konsep Etika sebagai contoh, telah mengubah pandangan hidup (tasawwur Islami) Islam yang bersepadu sifatnya kepada mengamalkan dualisme dalam kehidupan beragama yakni melakukan hal-hal makruf dan mungkar pada ketika yang sama. Jika dia bersolat, dia juga tidak segan silu melakukan zina. Jika dia bersedekah, dia juga tidak segan silu untuk berjudi.

Namun begitu, Hamka mendidik dengan penuh hikmah setiap pelaku dosa dan membetulkan kesalahfahaman mengenai keadaan dosa dan pahala yang mana sering menimbulkan kekecewaan dan keputus-asaan justeru wujud manusia yang tekun beribadah dan beramal salih namun masih gagal membendung nafsu untuk melakukan kemaksiatan.

Ada juga golongan pendakwah yang kecewa dengan keadaan umat Islam ketika ini yang hidup dalam kedurjanaan sekaligus menganggap bahawa dakwah yang dilakukan selama ini adalah sia-sia belaka.

Segala kekeliruan dan kesalahfahaman ini dijawab secara tuntas oleh Hamka dalam buku ini sekaligus memberi semangat dan motivasi yang tinggi kepada pendakwah yang mengalami gejala kekecewaan seperti yang disebutkan ini.
Menariknya juga ialah didikan Hamka ini ditulis dengan menggunakan konsep dialog yang berlaku disamping memetik kata-kata hikmah pemikir-pemikir Islam yang begitu optimis dengan setiap waktu walaupun pada masa yang sama pekerja dakwah merasa dunia Islam contohnya semakin jauh meninggalkan ajaran Islam.

Disinilah letaknya keistimewaan Hamka yang selalu cemerlang dalam penulisannya.

Beliau menulis hasil renungan akal dan jiwanya yang sudah bertemu dengan sekalian manusia.

Hamka tidak memberikan sebuah solusi yang sukar untuk dilakukan seperti beruzlah, berqiyamulail dan sebagainya tetapi cukup sekadar meneruskan kehidupan seperti biasa namun dengan sebuah pendirian dan kefahaman baru yang lebih jelas dan kukuh mengenai Islam.

Bahkan penggunaan dalil Al-Quran dan hadith terasa begitu hidup dan tepat dengan persoalan yang diutarakan sekaligus meyakinkan pembaca bahawa Islam-lah sebuah agama sempurna dan paling tepat untuk dijadikan landasan kehidupan peribadi hinggalah dalam aspek politik pentadbiran.

Saya berpandangan bahawa buku-buku Hamka amat wajar ditelaah oleh setiap umat Islam yang bercita-cita murni menjadikan Islam sebagai landasan kehidupan justeru bahasa yang digunakan mudah difahami selain dalil-dalil yang begitu hidup dan memberi kepuasan dan kejernihan kepada akal dan rohani


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

Tuesday, February 22, 2011

Menulis Ulasan

Kita selalu digesa supaya rajin membaca. Kononnya membaca itu budaya ilmu dan membaca juga jambatan ilmu. Namun gesaan tersebut meninggalkan satu kelompangan pula jika segala hasil pembacaan gagal dikeluarkan atau diolahkan kembali oleh sang pembaca yang akhirnya menjadi pula beberapa keadaan yang agak buruk iaitu samada segala idea yang diperoleh ketika membaca hilang begitu sahaja akibat tidak dicanai dengan baik ataupun sang pembaca menjadi hamba buta kepada idea tersebut akibat gagal berinteraksi dengan bahan bacaan tersebut.

Begitu banyak kaedah yang boleh dilakukan untuk mempastikan segala maklumat atau idea yang wujud dalam bahan bacaan terus dimekarkan dan dikembangkan ataupun dikukuhkan. Contohnya melalui program-program seperti diskusi atau bedah buku dan mengulas buku tersebut supaya idea-idea dalam bahan bacaan itu boleh dimanfaatkan dan disebarkan kepada para pembaca lain dalam bentuk yang lebih ringkas namun berkesan.

Kaedah-kaedah begini akan mempastikan pula bahawa para pembaca kelak akan menjadi pembaca yang aktif, yang bijak berinteraksi dengan bacaan, tahu mengkritik dan menyokong hujah-hujah yang dikemukakan dan lebih penting disinilah bentuk budaya membaca dan budaya ilmu akan menjadi lebih utuh dan teguh.

Mengulas buku pula bermakna kita mengambil posisi samada sebagai pengkritik atau penyokong yang bersifat ilmiah. Mengulas buku bukan untuk memalukan sesiapa atau mengampu tanpa didokong oleh hujah-hujah yang bernas tetapi demi mempastikan kesegaran dan kesinambungan interaksi antara pembaca, bahan bacaan dan penulis bahan bacaan itu terus berlangsung.

Buku ini saya beli secara terus secara pos daripada Dr Roosfa Hashim hanyalah untuk memastikan kaedah ulasan buku yang saya lakukan dalam blog menepati ciri-ciri ulasan yang selari dengan kehendak akademi dan sesuai pula untuk disebarkan secara umum. Buku ini bagi saya agak sempurna untuk menjadi rujukan bagi pembaca buku yang berminat pula untuk mengembangkan idea buku tersebut dalam bentuk ulasan.

Saya meyakini buku ini kerana ia ditulis oleh ahli akademi yang memangnya berkepakaran dalam mengulas bahan bacaan untuk tatapan umum selain kepelbagaian bentuk ulasan yang berbeza untuk laras bacaaan yang berbeza menjadikan buku ini istimewa untuk dimanfaatkan. Apatah lagi, contoh ulasan yang diberikan bagi setiap laras bacaan adalah ulasan yang sudah pernah tersiar di beberapa media tempatan.

Gesaan paling penting yang saya ingati dalam buku ini pula ialah mengulas buku yang baik sahaja!


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

Jibam

Jibam begitu istimewa bagi sesiapa yang pernah menikmati naskah kecil ini. Barangkali, seistimewa pemilik nama tersebut, Jibam, seorang anak kecil mentah yang dikurniakan oleh Allah kekurangan akal berbanding anak-anak yang sebaya umur dengannya, kerap menjadi mangsa buli tetapi bukan oleh rakan-rakan sebaya sahaja bahkan turut dibuli oleh golongan tua yang gemar beriktikaf di warung kopi Pak Itam.

Namun begitu, siapa yang mampu menafikan kudrat Allah yang Maha Pencipta dan Pemberi? Disebalik kekurangan Jibam, Allah adil dengan turut memberikan kelebihan atau mungkin keajaiban kepada Jibam. Kepandaiannya mengubat Sipah, anak Usup Kidung yang disengat tebuan tanah. Barangkali dalam naskah ini, hanya Usup Kidung yang masih bersimpati dengan nasib Jibam.

Naskah ini turut menampilkan bentuk kehidupan stereotaip orang Melayu yang rata-ratanya mengamalkan Islam dalam bentuk yang biasa sahaja. Bagi mereka yang memiliki ketinggian ilmu atau mengamalkan ilmu perubatan seperti Suman dan Piah, bentuk amalan dan ibadah yang mereka lakukan pula tentunya sedikit berbeza dan istimewa demi memastikan pengharapan yang tinggi dan utuh kepada Allah Rab al-Jalil akan berterusan disamping memastikan mereka terlindung dari sebarang malapetaka. Pengharapan ini bukanlah kosong dan berbentuk doktrin semata-mata bahkan Suman paling terkesan dengan perasaan riak dan bangga selepas disebut-sebut orang sebagai tabib handalan dahulu. Barangkali, sebagai dugaan dan ujian hidup, kesan kepada perasaan bangga dan riak Suman itu ialah Jibam yang dilahirkan cacat akalnya mula menjadi fitnah terhadap ilmu perubatan yang Suman miliki.

Kehidupan dikampung Melayu jarang-jarang jika tidak wujud kelicikan sang kapitalis Cina yang berminat menjarah segala hasil mahsul yang diusahakan oleh penduduk kampung. Lam Shook, seorang penjual barang runcit yang sering ulang alik ke kampung Belulang saban minggu begitu bercita-cita untuk meraih kekayaan disini dengan menyatakan hasratnya untuk membina sebuah kedai runcit diatas tanah .

Hasrat Lam Shook ini pula diutarakan kepada Fakir, anak kedua Suman yang berhasrat sekian lama untuk menikahi Zamiah, anak Ngah Sudin. Fakir pula kerana sangat kepingan wang untuk membiayai perkahwinannya terus bersetuju dengan tawaran yang diberikan oleh Lam Shook tanpa memikirkan kesan-kesan buruk untuk jangka masa panjang. Satu situasi yang masih berlaku dalam kalangan orang Melayu yang gila mahu digelar Orang Kaya Baru tetapi mempunyai akal yang singkat.

Jibam juga turut dilingkari misteri apabila dia turut menyimpan sebilah pisau lipat bertangkai merah yang dulunya dipunyai oleh arwah Suman, bapanya yang kononnya hilang dan mati ketika pergi ke hutan mencari getah damar dan rotan sebagai sumber rezeki bersama Tuk Ngah Sudin. Misterinya ialah pisau lipat itu turut dibawa oleh Suman ketika hari dia turut dilaporkan hilang dalam hutan. Dan misteri ini tentulah memberi kesan yang besar kepada jiwa Ngah Sudin kerana dia turut berada bersama Suman ketika itu bahkan dialah juga yang menolak Suman ke gaung akibat haloba walaupun Suman memberikan budinya dengan mengubati kecederaan yang dialami oleh Ngah Sudin akibat ditusuk duri belulang yang sangat berbisa ketika itu. Puncanya ialah tanah-tanah yang Suman miliki.

Suman bukan kecil-kecil peneroka, selain menjadi seorang pengamal perubatan tradisional, Suman turut memiliki sejumlah besar tanah di Kampung Belulang hasil penerokaannya sejak sekian lama dahulu.Tanah dusun, tanah hujung kampung, tanah di kaki bukit semuanya milik arwah Suman dan kini secara liciknya sudah diduduki oleh Usin Singai, Ngah Sudin dan Karim Peot. Tindakan sial dan jahat yang menjadi perjuangan Kadir, anak sulung Suman pula untuk menuntutnya kembali.

Misteri pisau lipat yang dimiliki oleh Jibam itu menyebabkan Ngah Sudin mengalami gangguan jiwa yang melampau dan akhirnya Ngah Sudin memahami jiwa Jibam, jiwa seperti yang terungkap pada kulit naskah Jibam ini "Kalau Kau Menjadi Aku, Aku Yakin Kau Mengerti", Ngah Sudin menjadi kawan Jibam yang sama paras akalnya akibat gangguan jiwa yang berterusan.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.