Promosi

Saturday, January 22, 2011

Cinta di Langit Ghazza

Sebuah catatan yang harus diambil serius oleh para aktivis kemanusiaan apatah lagi oleh ahli gerakan Islam.

Sejujurnya, berbanding buku-buku ustaz Riduan Mohamad Nor yang lain,  saya lebih menggemari catatan travelog beliau yang ini, iaitu ketika beliau terlibat dalam misi kemanusiaan bersama NGO Muslim Care yang menjelajah seluruh pelusuk dunia demi menyampaikan rasa cinta dan kasih sayangnya antara sesama Muslim dan sesama manusia melalui penyampaian bantuan ubat-ubatan, makanan dan minuman dan lebih penting lagi ialah meyakinkan hati dan jiwa mangsa keadaan dunia dan alam tersebut bahawa sesungguhnya mereka tidak akan dibiarkan bersendirian menanggung derita ujian dunia ini bahkan terdapat sejumlah manusia yang menghambakan diri kepada Allah Ta'ala masih sudi untuk berkongsi rasa dan keperitan tersebut.

Cinta di Langit Ghazza adalah maudu' kepada catatan ustaz Riduan. Barangkali jika dibaca sekali lalu, ternyata bahawa ustaz bukan semata-mata berkongsi kisah tentang Ghazza bahkan turut melingkari catatan ini ialah pengembaraan kemanusiaan beliau ke wilayah perbukitan Pakistan dan Kashmir, kemelaratan dan pengasingan di Cambodia, bencana tsunami di Acheh dan Jawa Barat, gempa yang melanda Yogyakarta, meladeni para pelarian di Lebanon, berkongsi sedikit kelebihan rezeki kurniaan Allah dengan umat Islam di Bangladesh melalui program Qurban hinggalah menyertai demonstrasi di sebuah negara sekular, Britain  sebagai tunjuk rasa membantah kekejaman Zionis-Israel terhadap penduduk Palestin. Namun, jika diteliti dengan lebih mendalam, ternyata bahawa Ghazza menjadi kemuncak kepada segala misi kemanusiaan yang ditelusuri oleh ustaz seperti katanya dalam buku ini 
"Melepasi garisan Ghazza yang terbakar dan musnah adalah kemuncak kepada perjalanan hidup saya, kehadiran di bumi Isra' itu sangat meruntun jiwa dan meninggalkan kesan yang sangat mendalam."
 Jika mahu berceloteh tentang kerosakan bandar-bandar di Palestin, maka itu semua boleh kita bandingkan dengan apa yang pernah berlaku dalam peperangan dunia satu ketika dahulu. Jika mahu bercakap tentang angka kematian akibat kebangsatan sikap gemarkan pembunuhan oleh bangsa Yahudi-Israel disamping perlindungan syaitan yang diberikan oleh Amerika Syarikat dan para sekutunya, maka itu semua juga turut berlaku kepada banyak bangsa dan negara yang berada di belahan dunia yang lain. 

Jika semua penderitaan, kesukaran, penindasan, peperangan dan pembunuhan yang saban hari berlaku di Palestin, jika itu yang menjadi punca untuk kita berasa kita patut membantah kekejamanan ekoran peperangan maka sebenarnya kita tidak silap tetapi hakikatnya kita tidak faham jika itu sahaja alasan kita, sesungguhnya bumi yang sedang dijarah dengan rakus dan laknatnya oleh bangsa hinaan Allah ini adalah bumi Isra', bumi yang menjadi saksi peristiwa Isra' wa Mi'raj tubuh batang mulia junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W, bumi yang senantiasa menjadi rebutan sejak zaman berzaman bahkan terdapat sarjana yang meyakinkan seluruh dunia bahawa  Al-Quds adalah kunci kepada keamanan dunia, Al-Quds menjadi kunci untuk membuktikan siapakah yang sedang memerintah dunia pada ketika itu, telusuri sahajalah sejarah Al-Quds ini yang menjadi rebutan. 

Ketika Islam yang memegang Al-Quds, ketika itu jugalah Islam menjadi pemimpin hampir seluruh pelusuk dunia dan ketika ini, ketika Al-Quds berada di bawah cengkaman rejim dajjal Zionis-Israel, ternyata bangsa inilah yang sedang memerintah dunia dengan hanya meletakkan proksi bagi mencapai matlamat sebenar Zionis. 

Sebetulnya, inilah yang menjadi alasan bagi aktivis Muslim yang selalu bercita-cita untuk membebaskan Al-Quds, menyirami kembali Al-Quds dengan keberkatan firman-firman Allah, memacakkan kembali kegemilangannya dengan keutuhan persaudaraan Islam dan seterusnya menjanjikan keamanan untuk seluruh dunia.

Dalam catatan ini, ustaz turut mengkisahkan tentang para pejuang Palestin yang sangat gencar dalam melindungi hak dan kebebasan bagi rakyat Palestin. Nama-nama seperti  as-Syahid Sheikh Ahmad Yassin, pengasas gerakan HAMAS, Sheikh Mahmud Siyyam, mantan iman Masjidil Aqsa, as-Syahid Dr Abdullah Azzam, Dr Azzam Tamimi dan entah ribuan lagi yang telah sanggup mengucurkan darah dan mengorbankan nyawa demi kebebasan dari sebuah kekejaman terancang. 

Catatan tulus ini juga sering mengingatkan saya sendiri sebagai penggemar kepada gerak kerja gerakan Islam supaya menikmati erti sebenar apa yang disebutkan sebagai Ukhuwwah Islamiyyah yang mana aqidah sebagai teras hubungan ini. Siri misi kemanusiaan ustaz sering membawa pembaca kepada aneka ragam manusia yang bakal kita temui dan santuni sebagai proses merapatkan silaturrahim antara sesama saudara seIslam dan semanusia. 

Pengalaman merentas pelbagai belahan negara sering menemukan kita dengan peluang untuk mengukuhkan lagi kesepaduan dan semangat antara gerakan Islam yang berbeza, pendekatan yang berbeza, pemikiran yang berbeza namun semuanya diikat pada satu matlamat yang sama iaitu mendaulatkan Islam dengan setinggi-tingginya.

Dunia Sama Rata



Saya membeli buku ini ketika saya sedang berkhidmat dengan sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Pulau Pinang. NGO kalau di Indonesia disebut sebagai Ormas iaitu Organisasi Massa. Pentingnya untuk saya tekankan buku ini dengan ketika penglibatan saya dengan NGO ialah ketika inilah sudah bermulanya semangat aktivisme dalam hidup saya sekali gus menuntut saya untuk senantiasa melihat sesuatu fenomena dan perubahan dunia dengan sebuah pandangan yang cukup kritikal hinggakan tidak sedikit mereka yang mual dengan pandangan saya mengenai sesuatu isu.

Saya agak pasti, jika saya masih menuntut di universiti tanpa melibatkan diri dengan NGO maka, isu globalisasi seperti mana tema dalam buku ini, akan menjadi isu yang sangat meminggir dalam kehidupan saya. Justeru saya sudah sedikit terbiasa membaca pandangan kritikal oleh NGO seperti Third World Network (TWN), Citizen International (CI) dan sebagainya tentang kerakusan kumpulan negara Utara yang senantiasa menunjukkan kelicikan dan kerakusan mereka sebagai pemain yang membidak-bidak buah catur dunia mengikut selera rakus ekonomi dan ketamakan hegemoni empayar mereka maka ada keperluan yang mendesak juga untuk saya telaah buku ini yang mana penulisnya merupakan seorang yang pro-globalisasi.

Apatah lagi saya merupakan graduan dalam bidang Pengurusan Hal Ehwal Antarabangsa di Universiti Utara Malaysia, maka bercakap dan berbincang tentang Globalisasi adalah sangat relevan untuk saya fahami dengan mendalam.

Buku ini, Dunia Sama Rata: Sejarah Ringkas Dunia Global Abad ke-12, meletakkan tiga aspek untuk diteliti iaitu globalisasi dibahagikan dan diistilahkan kepada tiga iaitu Globalisasi 1.0, Globalisasi 2.0 dan Globalisasi 3.0. Di mana Thomas L. Friedman, penulis buku ini, meletakkan Globalisasi 1.0 adalah keadaan di mana negara dan kerajaan merupakan watak/aktor utama, manakala Globalisasi 2.0 pula keadaan di mana syarikat multinasional (MNC) memimpin dan memandu negara kepada sebuah integrasi global; dan Globalisasi 3.0 adalah keadaan ketika kemudahan teknologi perhubungan yang didokong oleh rangkaian produk antara komputer peribadi dan kable mikro gentian optik dengan pembangunan perisian aliran kerja (workflow software) yang memungkinkan sebuah revolusi baru yang dipanggil Revolusi Maklumat akan tercetus.

Selain itu, 10 mekanisme atau apa yang disebut oleh Friedman sebagai 10 perata yang membantu dunia ini menjadi sama rata namun sudah pasti bukan sama adil. 10 perata tersebut ialah 9 November 1989 yang menyaksikan keruntuhan Tembok Berlin sekali gus garis penamat kepada sebuah perang dingin, 9 Ogos 1995 yang memperlihatkan Netscape menjadi alat pencarian maklumat masyarakat dunia, Perisian Aliran Kerja (Workflow Software), Penyumberan Terbuka (Open Source), Penyumberan Luar (Outsourcing), Penyumberan Luar Pesisir (Offshoring), Rantaian Bekalan (Supply-chaining), Penyumberan Dalam (Insourcing), Pemakluman Dalaman (In-forming) dan Steroid (The Steroids).

Akhir sekali Friedman menekankan sekumpulan komponen yang saling bergantungan antara sesamanya iaitu “penyepaduan tiga serangkai” sebagai mekanisme tambahan yang membantu 10 perata mencapai dunia baharu yang lebih rata. Tajuk buku ini sendiri –Dunia Sama Rata- sudah menjadi metafora kepada sebuah keadaan di mana dunia menjadi satu persaingan dan peluang yang terbuka untuk semua dan semua aktor pula layak untuk membentuk kehendak kemajuan mereka.

Friedman dalam buku ini berfikir tentang sebuah dunia yang rata bukan dari negara Utara yang sedia maklum sebagai sebuah empayar yang memiliki kekayaan ekonomi, kecanggihan teknologi, kestabilan politik dan kebebasan dalam sosio-politik masyarakatnya tetapi Friedman mendapat ilham mengenai sebuah dunia yang rata ketika dia berada di India, sebuah negara yang mundur dahulunya tetapi kini memiliki keupayaan untuk menjadi sebuah Amerika ‘baru’, sebuah negara yang sedang terbina di dalamnya sebuah kebudayaan dan gaya hidup yang baru dan sangat berbeza dengan kebudayaan asal negara tersebut. Dan perubahan ini berlaku kerana jasa teknologi perhubungan yang semakin canggih hingga membolehkan seseorang itu berhubung dengan sesiapa sahaja pada bila-bila masa.

Simbol-simbol gaya hidup moden, bebas dan mewah yang dahulunya jarang-jarang ditemui, kini hampir segala-galanya wujud di India. Bayangkan sahaja ini yang dilihat oleh Friedman ketika dia berada di tengah padang golf, hampir segala produk Barat melingkari sekelilingnya. Dari peralatan golf hinggalah kepada pakaian,  segala-galanya produk dunia melingkari dia ketika itu, dan ajaibnya, hal itu berlaku ketika dia berada di Bangalore, India yang disebutkan juga sebagai Lembah Silikon India.

Saya sendiri ketika membaca tajuk ini terus terbayang sebuah perbincangan antara saya dan pensyarah ketika dalam kuliah Politik Ekonomi Negara Maju dan Membangun. Pensyarah saya ketika itu menghuraikan mengenai Dialektik Materialisme yang merupakan tesis dan antesis yang berlarutan sehinggalah memunculkan sebuah dunia tanpa sempadan dan kedaulatan negara. Ketika itu, ujar pensyarah saya, manusia semuanya bebas untuk memasuki mana-mana kawasan justeru konsep negara bangsa sudah dihilangkan dan digantikan dengan pengaruh ekonomi yang dimajukan oleh syarikat multi-nasional (MNC) dan syarikat rentas-nasional (TNC). Walaupun pada asalnya tidak mudah untuk saya menerima idea tersebut namun ketika mula merapati bahan-bahan bacaan yang berkisarkan mengenai globalisasi maka saya beranggapan bahawa dunia sememangnya sudah menuju kepada sebuah keadaan yang serba baru.

Friday, January 21, 2011

Di Bawah Lindungan Kaabah.


Selalu terkenangkan saudari yang tolong membeli novel ini ketika dia ke Alor Star. Entah dimana gerangannya sekarang.
Perkenalan saya dengan karya-karya Hamka berlaku sejak sekian lama. Ketika saya masih menuntut di tingkatan empat lagi, karya Hamka sudah saya dekati dan cuba sedikit sebanyak memahaminya. Seingat saya, buku-bukunya yang pernah saya uliti ialah Falsafah Hidup dan Keadilan Sosial Dalam Islam.

Dalam kelas dahulu, serasanya hanya saya seorang yang mengenali Hamka melalui karya-karyanya. Kenal itu bukan kerana saya membaca buku-buku sejarah yang bercakap tentang dirinya tetapi membaca sendiri hasil karyanya. Cuma novel beliau mulai saya beli dan baca ialah ketika saya sudah menuntut sebagai mahasiswa tahun pertama di universiti.

Dan novel Hamka yang pertama saya uliti ialah Di Bawah Lindungan Kaabah. Hamka, dalam novel ini, bercerita sebuah kisah yang benar yang pernah beliau sendiri hadapi watak-wataknya. Dengan berlatar belakang Mekah sebagai latar tempat, perubahan politik di tanah Arab yakni berpindahnya kuasa daripada tangan Syarief Husin ke tangan Ibnu Saud, Raja Hijaz dan Najd serta daerah takluknya, yang kemudian ditukar namanya menjadi kerajaan “Arabiyyah Saudiyyah” sehinggalah kepada kemakmuran yang wujud di tanah Arab sehingga membolehkan umat Islam di Indonesia beramai-ramai menunaikan fardhu Haji pada 1927.

Pertemuan Hamka dengan Hamid bermula ketika Hamka menginap disebuah rumah tumpangan yang mana bilik Hamid terletak berhadapan dengan bilik Hamka. Keinginan untuk berkenalan dengan Hamid tercetus tatkala Hamka melihatkan keperibadian Hamid yang seolah-olah menjalani sebuah kehidupan sebagai seorang ahli tasawwuf yang tekun dengan ibadahnya. Dan persahabatan ini mula memasuki fasa kritikal selepas ketibaan Saleh, sahabat Hamid yang baru datang dari Padang untuk menunaikan haji dan menyambung pengajiannya di Mesir. Ketika itulah terbongkar rahsia diri Hamid seperti yang dikisahkan oleh Hamka.

Hamid, menjadi seorang anak yatim ketika berumur empat tahun setelah kematian bapanya. Bagi menampung kehidupan dia dan ibunya, Hamid mula belajar menjaja kuih muih di sekeliling kampung.

Sehinggalah kedatangan Haji Ja’far, tuan baru kepada sebuah rumah yang besar di kampung Hamid, yang berhajat untuk menghabiskan usia tuanya di rumah itu bersama Mak Asiah dan juga anaknya Zainab.

Ketika inilah bermulanya kisah Hamid dan Zainab bersama-sama dari kecil hinggalah dewasa. Mengikut kebiasaan masyarakat ketika itu, pendidikan yang harus dilalui oleh anak-anak ialah HIS dan MULO sahaja. Namun kerana kecenderungan kepada bidang agama, maka Hamid mengambil keputusan untuk berhijrah ke Padang Panjang untuk menuntut ilmu sedang Zainab pula hanya duduk dirumah dengan didatangkan seorang guru untuk mengajarkan ilmu-ilmu kemahiran tangan dan kesenian.

Kisah cinta antara mereka sebetulnya tidaklah pernah berlaku dengan sehebat-hebatnya justeru kedua-duanya masing-masing malu untuk meluahkan perasaan dan lebih suka memendamkan sahaja rasa itu. Kemuncak kepada kisah mereka ialah ketika Hamid diminta oleh Mak Asiah untuk memujuk Zainab supaya menerima anak saudara Haji Ja’far sebagai suami. Tentulah bukan sesuatu yang mudah untuk melakukan tugas begitu apatah lagi terhadap orang yang kita cintai.

Akhirnya demi menyelamatkan hati dan perasaan, Hamid pun pergilah ke Mekah untuk mencari ketenangan jiwa hinggalah kedatangan Saleh yang memaklumkan mengenai Zainab kepada Hamid. Bukan kepalang lagi gembiranya hati Hamid dengan khabar yang Saleh berikan bahawa Zainab terlalu kepingan ingin bertemu Hamid.

Namun kita merancang dan Allah pun merancang namun Allah-lah yang menentukan segalanya, ketika Hamid sedang kesakitan dan ingin melakukan tawaf, datanglah khabar dari Sumatera oleh Rosna, isteri Saleh yang memaklumkan melalui telegram kepada Saleh bahawa Zainab sudah meninggal dunia. Rupanya Hamid juga sudah dapat membaca isi hati Saleh yang pada awalnya cuba menyembunyikan dahulu khabar tersebut justeru memandangkan kesihatan Hamid yang tidak mengizinkan.

Tanpa nafi, pada awalnya saya mencari-cari dimana istimewanya novel nipis ini. Rupanya bagi saya sendiri, istimewanya novel ini ialah ketika Hamid, watak utama dalam novel ini, ketika detik-detik saat sampainya ajalnya, dia memegang kiswah yakni kain tabir yang melindungi Kaabah sambil merintih kepada Ilahi dengan doanya

“Ya Rabbi, Ya Tuhanku, Yang Maha Pengasih dan Penyayang! Bahawasanya, di bawah lindungan Kaabah, rumah Engkau yang suci dan terpilih ini, saya menadahkan tangan memohon kurnia.
Kepada siapakah saya akan pergi memohon ampun, kalau bukan kepada Engkau, ya Tuhan!
Tidak ada seutas tali pun tempat saya bergantung selain daripada tali Engkau; tidak ada satu pintu yang akan saya ketuk selain daripada pintu Engkau.
Berilah kelapangan jalan buat saya hendak pulang ke hadirat Engkau, saya hendak menuruti orang-orang yang dahulu dari saya, orang-orang yang bertali hidupnya dengan hidup saya.
Ya Rabbi, Engkaulah Yang Maha Kuasa, kepada Engkaulah kami sekalian akan kembali.”

Saya menangis sendirian ketika melalui doa’ ini, terasa betapa hampirnya Hamid dengan Allah ketika menjelang saat kematiannya. Terasa sangat mencengkam kisahnya justeru melihatkan bagaimana berubahnya seorang manusia kepada sebuah kehidupan sufi justeru terasa terlalu kecewanya dia kerana gagal untuk memiliki cinta.

Kisah dalam novel ini ringkas dan biasa sahaja pada saya namun kebijakan Hamka ialah ketika memainkan emosi pembaca ketika Hamid berdoa kepada Allah tatkala memegang kiswah.

Hamka cuba meletakkan elemen kehambaan yang patuh kepada ketentuan Tuhan sekaligus meletakkan cinta manusia itu pada kedudukan yang sebenar. Hamka tidak memilih sebuah penceritaan yang bersifat populis, yang menjadi kegemaran ramai. Hamka cuba menutup kisah cinta ini dengan penderitaan manusia dalam menanggungnya dengan meletakkan takdir Ilahi mengatasi segala-galanya. Hamka cuba memainkan fungsi jiwa dan akal fikiran yang tersadur ilmu dan keimanan ketika menghadapi pancaroba dalam kehidupan. Hamka tidak bersifat prejudis terhadap mereka yang dilemahkan oleh cinta tetapi Hamka cuba mengangkat martabat cinta itu ke tahap yang lebih tinggi, meletakkan syahid dalam mempertahankan kesucian cinta.


Alangkah Lucunya Negeri Ini

Saya tidak berminat untuk mengenali para pelakon atau pengarah atau penerbit filem ini. Cukuplah dengan memberikan saya kepuasan sebagai penonton
Biasanya jika saya menonton filem Indonesia, saya banyak memfokuskan hanya kepada jalan ceritanya semata-mata. Saya tidak berminat untuk mengambil tahu mengenai siapa pengarahnya, bagaimana penataan cahaya atau muzik atau pelakon dan sebagainya justeru saya fikir biarlah saya terhibur kerana jalan ceritanya semata-mata.

Baru-baru ini, saya menonton filem Alangkah Lucunya Negeri Ini (ALNI) di youtube. Seperti biasa, permulaan cerita lagi saya sudah terpaku untuk terus menonton hingga minit terakhir. Jalan ceritanya mudah namun kreatif. Kreatif dengan persekitaran, benar-benar memanfaatkan apa yang selama ini kita anggapkan sebagai 'sampah' dan rendah martabatnya seperti contoh anak-anak jalanan, kemiskinan, persaingan mencari pekerjaan, kesempitan ekonomi dan sebagainya.

Dengan mengambil situasi kesesakan dan kesempitan di kota Jakarta, filem ini melayarkan penonton dengan gelagat anak-anak jalanan yang kerjanya hanyalah mencuri. Kesempitan kota itu juga ditekankan lagi dengan kesukaran untuk manusia-manusia yang menghuni didalamnya mencari pekerjaan hingga akhirnya kepentingan pendidikan menjadi sebuah perdebatan antara dua orang tua samada pendidikan itu mampu menjamin masa depan atau tidak dan keperluan untuk melihat keberhasilan pendidikan yang dilalui oleh anak-anak pada ketika itu.

Bahkan isu kepentingan pendidikan itu turut menjadi pertikaian antara Syamsul dan Muluk, lulusan sarjana dalam bidang pendidikan dan pengurusan. Anehnya, Syamsul yang berkelulusan sarjana pendidikan pula yang mengatakan pendidikan itu tidak penting justeru beliau melihat keberhasilan pendidikan itu secara streotaip iaitu dengan memiliki pekerjaan yang baik, kereta yang mewah dan kediaman yang besar.

Namun hakikatnya itu tidak berlaku seperti mana yang dialami oleh Muluk, seorang sarjana pengurusan. Saban hari kerjanya ialah mencari pekerjaan untuk menampung kehidupannya selain untuk mendirikan rumah tangga. Hinggalah pada suatu hari dia diketemukan dengan Komet, seorang anak jalanan yang baru selesai mencuri. Pertemuan yang tidak disengajakan antara mereka untuk kali yang kedua ahkirnya membawa Muluk ke markas anak-anak jalanan. Kepintaran Muluk untuk memanipulasikan ilmu pengurusannya akhirnya membawa kumpulan pencuri cilik itu kepada sebuah fasa baru yang lebih matang. Kumpulan pencuri terbahagi kepada tiga kumpulan yakni pencuri dibahagian pasaraya, pasar tani dan dalam bas.

Hasil pencurian akan dikumpul dan sebanyak 10% akan diserahkan kepada Muluk untuk diuruskan. Kemampuan Muluk mengawal selia wang haram tersebut akhirnya membolehkan simpanan wang tersebut mencecah sembilan juta rupiah. Aneh dan lucunya pula ialah wang tersebut disimpan dalam Bank Muamalat di Indonesia. Ketika ini saya melihat wujud teori ekonomi Mat Jenin yang sangat memukau untuk diketengahkan iaitu kesungguhan Muluk untuk mendidik anak-anak ini menjadi pengusaha yang bermula dengan kecil-kecilan sehingga mampu membina sebuah empayar perniagaan.

Demi menyelamatkan masa depan anak-anak tersebut.  Muluk mengajak pula rakannya, Syamsul, seorang sarjana pendidikan untuk melibatkan diri dalam misi pembangunan anak-anak tersebut dan juga Pipit, anak gadis yang tiada pekerjaan untuk mengajarkan ilmu keagamaan kepada anak-anak itu.

Akhirnya dengan slogan "Mencopet Adalah Masa Lalu, Ngasong Adalah Masa Depan", anak-anak itu mula beralih arah kepada berniaga kecil-kecilan.

Saya melihat bahawa dalam cerita ini, keperluan untuk bersikap dinamik dengan hukum agama itu sangat diperlukan. Bayangkan sahaja bagaimana untuk mengasuh anak-anak ini yang masih mencuri menjadi pengusaha yang mana modalnya adalah hasil wang curian mereka. Ketika ini, idea yang idealis untuk membela nasib masyarakat yang tertindas sangat dijauhi. Peranan kerajaan hampir terlupakan dalam cerita ini bahkan cerita ini punyai sebuah aras pemikiran yang baru, matang, dinamik namun kontroversi.

Justeru segalanya dalam cerita ini seakan-akan berputar kepada persoalan hukum wang curi terbabit. Maka filem seperti ini wajar ditonton oleh segala manusia terutama golongan politikus dan agamawan justeru aspek masyarakat dan tatakelola sosial yang baik itu tidak boleh tidak harus dipaksikan kepada kestabilan kedua-dua golongan ini memberi keharmonian dan keamanan dalam negara.

Sebuah kritik sosial yang jelas dan tajam harus disasarkan kepada mereka yang melakukan salah yang lebih besar. Jika mencuri itu satu dosa yang besar, barangkali korupsi itu harus dijijikkkan lagi sebagai sebuah pembunuhan ketamadunan yang lebih dahsyat. Namun beginilah resam dunia yang sering menyalahkan golongan gelandangan sebagai mereka yang tidak produktif dalam menyara hidup sedangkan golongan atasan begitu enak menjarah harta rakyat sekalian.

Thursday, January 20, 2011

Universiti Kedua

Saya menikmati buku Universiti Kedua tulisan Kassim Ahmad dengan rasa penuh kepuasan justeru sudah sekian lama saya mencari buku ini akhirnya saya bertemu buku ini ketika pergi ke Pulau Pinang untuk menghadirkan diri dalam program Diskusi Buku Menuju PAS Baru di Dewan Millenium, Kepala Batas.

Walaupun nipis tetapi harganya agak mahal. RM30. Tapi kerana cintakan buku maka pejam mata ketika membayar

Seperti biasa, jika sudah ke Kepala Batas, wajib rasanya untuk singgah sebentar ke kedai buku Qalaminda yang terletak berhampiran dengan Kompleks Dato' Kailan. Qalaminda tidak terlalu besar namun mampu memberi kepuasan kepada peminat buku-buku yang kontroversi cuma saya masih tidak ketemu lagi dengan buku Hadith-Satu Penilaian Semula, juga tulisan Kassim Ahmad.

Dahulu, ketika sempat berkhidmat dengan Persatuan Ulama Malaysia, Pulau Pinang, sejurus tamat pengajian di UUM, sememangnya Qalaminda menjadi tempat untuk saya menjalani terapi yang cukup menenangkan hati dan fikiran.

Melihat buku-buku yang berharga dan bernilai isinya cukup memberikan kepuasan kepada saya apatah lagi buku yang dijual pula tidak seperti yang terdapat di sesetengah kedai buku yang lain yang mana buku-bukunya adalah biasa sahaja isi yang ditawarkan untuk pembaca.

Di Qalaminda, saya sempat memiliki sejumlah koleksi risalah yang kecil dan comel namun berunsurkan Islam Liberal. Maklumlah, risalah ini pula diterbitkan oleh Middle-Eastren Graduates Centre (MEGC) yang cukup giat mempromosikan isu-isu kebebasan dan masyarakat sivil. Saya pula memangnya meminati buku-buku seperti ini maka menjadi kewajipan untuk saya mengumpul koleksi buku kontroversi seperti ini. Mungkin pada kesempatan yang lain akan saya bercerita tentang buku-buku tersebut. Insya-Allah.

Berbalik kepada buku Universiti Kedua, buku ini yang diterbitkan semula oleh ZI Publications merupakan sebuah catatan pengalaman Kassim Ahmad ketika beliau merengkok dalam penjara dan ISA kerana dituduh mendokong aspirasi Komunisme yang mana ketika itu menjadi ancaman terbesar negara kerana pernah ada ura-ura yang mengatakan bahawa Komunisme bakal menumbangkan kerajaan Malaysia bagi membolehkan pendokong Komunisme menubuhkan sebuah kerajaan baru di Malaysia.

Menariknya buku ini, prakata oleh Kassim Ahmad menunjukkan perubahan sikap dan pendapat beliau terhadap ISA. Jika dahulu dia menganggap ISA perlu dimansuhkan, namun ketika ini beliau menganggap ISA perlu diteruskan bahkan menjadi satu kewajipan pula justeru ISA mampu untuk mengekalkan keharmonian dalam amalan bernegara dan bermasyarakat.

Jika buku ini saya baca ketika awal dahulu, barangkali saya tertinggal membaca pandangan beliau yang terbaru mengenai ISA, mujur juga saya membaca cetakan tahun 2010, maka catatan beliau dalam ISA satu ketika dahulu menjadi satu refleksi baru dalam dirinya ketika ini. Refleksi beliau terhadap kehidupan beragama juga turut beliau sentuh dalam bukunya yang lain iaitu Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam.

Sehari suntuk menghabiskan masa untuk menghabiskan buku ini. Sudah lupa banyak butiran ketika membeli buku ini.
Seingat saya dahulu pernah berbual dengan seorang pensyarah di UUM mengenai buku ini, walaupun tidaklah terlalu mendalam perbincangan kami, namun cukup membuatkan saya begitu teruja untuk mencari buku ini. Mungkin faktor perbincangan yang sihat dan bertenaga antara tenaga pengajar UUM dengan mahasiswanya, maka sentimen yang negatif sudah diletakkan ketepi terlebih dahulu. Begitu juga dengan perbincangan mengenai Kassim Ahmad, saya menikmati kepuasan mengenali jalur pemikiran beliau yang sebenarnya lebih luas lagi berbanding dengan hanya melabel beliau sebagai 'Anti-Hadith' semata-mata. Barangkali beberapa aspek mungkin saya tidak setuju namun ketidak setujuan tersebut adalah kerana saya yang masih belum membaca dan memahami apa yang beliau perkatakan.

Memangnya satu penipuan terbesar yang pernah saya alami ialah saya tertipu dengan dakwaan golongan agama yang begitu keras mengecam dan mengkritik aliran yang berbeza hinggalah sikap begini turut dilakukan oleh ramai mahasiswa Islamik. Rupanya bila perbincangan antara saya dan mereka berlangsung, ternyata mereka sangat dangkal dalam memberi hujah bahkan cukup memalukan apabila kesemua mereka langsung tidak pernah membaca apatah lagi memahami pemikiran yang berbeza itu dengan lebih mendalam. Inilah kemalangan paling dahsyat yang wajib dijauhi oleh mereka jika mahu menghidupkan kembali sebuah kebangkitan baru.

Dalam buku ini, Kassim Ahmad lebih banyak menunjukkan refleksi dirinya sebagai hamba kepada suatu Dzat Esa. Universiti Kedua yang dimaksudkan oleh beliau sendiri ialah ISA itu sendiri. Disebut universiti kerana ISA banyak meletakkan dia dalam keadaan yang senantiasa banyak berfikir, menulis, beribadah dalam membentuk keutuhan peribadi dan pemikiran. Apatah lagi ISA senantiasa menjadi tempat yang cukup mengancam seseorang.

Disini pembaca boleh menilai bagaimana Kassim Ahmad meletakkan dirinya sebagai seorang Islam yang senantiasa mencari demi membuktikan sesebuah kebenaran, bahkan dia menolak Islam baka yang menyebabkan seseorang itu lebih gemar duduk selesa daripada mencari dan berusaha menyelami hakikat sebenar sebuah kebenaran. Ringkasnya, dia berjaya menunjukkan kedudukan sebenar seorang Muslim dalam mencari kebenaran Islam melalui cara Taqarrub kepada Allah dan menuntut ilmu sebanyak-banyaknya.

Episod bagaimana novel beliau "Zaman Pancaroba" dirampas dan tidak dicetak, cubaan menyingkirkan beliau dari kerusi kepimpinan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM), dan sebagainya menyebabkan saya selalu berfikir erti keperitan dalam sebuah perjuangan. Sekurang-kurangnya ISA bukan tempat untuk semangat pejuang dipatahkan bahkan harus menjadi tempat untuk pejuang kembali ber'tapa', menilai kemampuan diri dan banyakkan berfikir dan mendekatkan diri kepada Tuhan Rab al-Jalil.

Sekarang Kassim Ahmad sudah menyatakan riwayat hidupnya dalam sebagai seorang tahanan. Pasti ramai yang tertunggu-tunggu bilakah pula Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menulis kisah hidupnya sebagai seorang tahanan.