Promosi

Tuesday, February 22, 2011

Menulis Ulasan

Kita selalu digesa supaya rajin membaca. Kononnya membaca itu budaya ilmu dan membaca juga jambatan ilmu. Namun gesaan tersebut meninggalkan satu kelompangan pula jika segala hasil pembacaan gagal dikeluarkan atau diolahkan kembali oleh sang pembaca yang akhirnya menjadi pula beberapa keadaan yang agak buruk iaitu samada segala idea yang diperoleh ketika membaca hilang begitu sahaja akibat tidak dicanai dengan baik ataupun sang pembaca menjadi hamba buta kepada idea tersebut akibat gagal berinteraksi dengan bahan bacaan tersebut.

Begitu banyak kaedah yang boleh dilakukan untuk mempastikan segala maklumat atau idea yang wujud dalam bahan bacaan terus dimekarkan dan dikembangkan ataupun dikukuhkan. Contohnya melalui program-program seperti diskusi atau bedah buku dan mengulas buku tersebut supaya idea-idea dalam bahan bacaan itu boleh dimanfaatkan dan disebarkan kepada para pembaca lain dalam bentuk yang lebih ringkas namun berkesan.

Kaedah-kaedah begini akan mempastikan pula bahawa para pembaca kelak akan menjadi pembaca yang aktif, yang bijak berinteraksi dengan bacaan, tahu mengkritik dan menyokong hujah-hujah yang dikemukakan dan lebih penting disinilah bentuk budaya membaca dan budaya ilmu akan menjadi lebih utuh dan teguh.

Mengulas buku pula bermakna kita mengambil posisi samada sebagai pengkritik atau penyokong yang bersifat ilmiah. Mengulas buku bukan untuk memalukan sesiapa atau mengampu tanpa didokong oleh hujah-hujah yang bernas tetapi demi mempastikan kesegaran dan kesinambungan interaksi antara pembaca, bahan bacaan dan penulis bahan bacaan itu terus berlangsung.

Buku ini saya beli secara terus secara pos daripada Dr Roosfa Hashim hanyalah untuk memastikan kaedah ulasan buku yang saya lakukan dalam blog menepati ciri-ciri ulasan yang selari dengan kehendak akademi dan sesuai pula untuk disebarkan secara umum. Buku ini bagi saya agak sempurna untuk menjadi rujukan bagi pembaca buku yang berminat pula untuk mengembangkan idea buku tersebut dalam bentuk ulasan.

Saya meyakini buku ini kerana ia ditulis oleh ahli akademi yang memangnya berkepakaran dalam mengulas bahan bacaan untuk tatapan umum selain kepelbagaian bentuk ulasan yang berbeza untuk laras bacaaan yang berbeza menjadikan buku ini istimewa untuk dimanfaatkan. Apatah lagi, contoh ulasan yang diberikan bagi setiap laras bacaan adalah ulasan yang sudah pernah tersiar di beberapa media tempatan.

Gesaan paling penting yang saya ingati dalam buku ini pula ialah mengulas buku yang baik sahaja!


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

No comments: