Promosi

Wednesday, February 9, 2011

Bersukan Untuk Berjuang

Untuk pertama kali saya agak kecewa dengan Faisal Tehrani kerana Bahlutnya. Saya tidak pasti bagaimana pandangan khalayak lain namun saya agak cerewet justeru saya merupakan pembaca dan pelanggan kepada baik produk, perkhidmatan atau idea yang disebarkan oleh penulis. Justeru "customer is king and always right" maka saya berhak untuk kecewa. Namun begitu, saya rasa kekecewaan saya pula masih rasional dan tidak emosional.

Kekecewaan saya pula tidaklah terlalu besar justeru hanya melibatkan corak penulisan Bahlut yang saya lihat agak ringan dan sangat berbeza dengan karya-karya beliau sebelum ini yang begitu mencabar benak pemikiran pembaca sekaligus terkadang mengundang kontroversi yang bukan picisan sifatnya. Namun, Bahlut antara naskah yang punyai memori bersama saya ketika kegetiran menghadapi peperiksaan akhir semester sekaligus akhir tahun. Saya temui Bahlut ini ketika melawati Pesta Buku di Perlis sejurus selesai menjawab kertas peperiksaan Politik Ekonomi Malaysia. Maka Bahlut termasuk dalam senarai karya-karya dalam kenangan bersama saya.

Walaupun begitu, sisi lain yang cuba diselongkar oleh Faisal dan harus dipuji ialah dia cuba mengangkat persoalan demi persoalan yang seringkali dilupakan oleh masyarakat kita yang kononnya prihatin, bertimbang rasa dan cakna dengan keadaan sekeliling. Persoalan yang terus-menerus melingkari kehidupan masyarakat minoriti di Malaysia yakni masyarakat orang Asli yang mempunyai banyak pula puak dan etniknya. Dan dalam Bahlut, Faisal mengetengahkan kehidupan dan perjuangan orang Asli suku semai yang tema ini dijayakan oleh Bahlut sendiri. Nama seorang pemuda yang cergas berlari. Perjuangan itu pula ialah perjuangan untuk memastikan tanah adat mereka terus terpelihara dari perkosaan pembalak haram, pembangunan tidak terancang, infrastruktur yang mundur dan tidak membantu untuk meningkatkan mutu pendidikan dan sebagainya.

Saya yang berpengalaman beberapa kali mengikuti ekspedisi ke perkampungan orang Asli memang mengakui bahawa mereka mempunyai bakat yang jarang-jarang boleh dilakukan oleh manusia biasa atau orang bandar yang selalu perasan paling mampu, paling maju, paling serba boleh dan serbaguna dan hakikatnya ramai antara mereka yang langsung tidak berguna pun untuk masyarakat.

Bahlut, yang merupakan nama seorang anak muda dari suku Semai adalah kisah tentang dunia atlet juga. Kedua-dua elemen ini digabung jalin dengan agak kemas disamping menggunakan kuasa sebagai selebriti kesihatan dan atlet ternama untuk menjadikan sukan sebagai salah satu kaedah yang terbaik untuk mengharumkan nama, bangsa dan negara sekaligus mempunyai pengaruh yang besar untuk membawa agenda perjuangan.

Disinilah Bahlut dipacu kisahnya. Dipacu sederas lariannya.

Kemuncak perjuangan yang dilakukannya ialah dengan mengisytihar akan memulangkan pingat emas yang dimenangi dalam sukan SEA demi menyentak perhatian dunia malah pimpinan negara supaya cakna dengan nasib yang menimpa suku kaum dikampungnya yang bukan sahaja ditindas oleh keluar masuk pembalak haram jadah yang turut dibantu oleh pasukan keselamatan yang rasuah dan cuai bahkan berusaha untuk mendakwa manusia laknat yang bersuku Semai tetapi berperangai iblis seperti Tiak, tunangnya dahulu Kabut dan Batin, tok ketua durjana yang senang-senang berkomplot dengan pembalak durjana demi mengaut secebis kemewahan.

Dari kekecewaannya terhadap kehilangan bapanya yang dianggap sudah mati, ibunya, Embun yang hilang tiba-tiba dalam tebal belantara dan kononnya dibaham harimau, kisah cintanya yang tidak berbalas terhadap Kabut, seorang dara pingitan yang menjadi pujaannya hinggalah episod Bahlut dihasad dengki oleh teman atletnya. Semunya begitu ringan dan mudah dibaca disamping tiada debaran yang dirasakan sepanjang pembacaan saya.

Dan semua yang berlaku hingga Bahlut berjaya adalah jasa yang diberikan oleh Cikgu Zaiful yang membawanya dari kampung kekecewaan kepada sebuah bandar pengharapan dan peluang. Disamping turut dibantu oleh Ustaz Zaidi, abang Cikgu Zaiful.

Jika Bahlut mahu dilakonlayarkan, saya fikir kisah ini lebih sesuai untuk ditayangkan untuk tontotan RTM1 dan 2.


Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

No comments: