Promosi

Friday, April 29, 2011

Kuasa KePemimpinan Al-Fateh

Saya tidaklah begitu mengenali sedalamnya ustaz Muhammad Syaari Abdul Rahman walaupun beliau pernah berada dalam barisan pimpinan Gamis cuma tahulah juga yang beliau memang begitu meminati sosok keperibadian dan kepemimpinan Sultan Mulia, Muhammad al-Fateh. Bahkan ustaz Syaari menjadikan sultan mulia ini sebagai objek dalam modul kepemimpinannya yang dikendalikannya sehingga pernah melahirkan cita-cita meganya iaitu untuk membikin sebuah filem sejarah tentang Sultan Mulia al-Fateh seperti yang pernah ditulis dalam status facebooknya.

Banyak juga faktor yang menarik perhatian saya untuk terus membaca buku ini. Biasanya bila membeli atau membaca sesebuah buku, saya akan melihat bahagian bibliografi terlebih dahulu untuk melihat senarai rujukan yang diambil sebelum kajian ditulis. Menariknya ialah ustaz Syaari turut melakukan sorotan kajian dengan mengupas bahan-bahan rujukan yang digunakan untuk menyatakan kerelevanan bahan-bahan itu digunapakai dalam penulisan buku ini.

Faktor penarik yang lain ialah kata pengantar yang diberikan oleh Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah. Membaca kata pengantar oleh beliau sahaja cukup untuk merangkumi keseluruhan maudu’ dalam perbincangan buku ini justeru Prof Madya Dr yang senantiasa bertenaga melontarkan ide mengupas ketokohan Sultan al-Fateh dalam segenap segi yang diperlukan oleh seorang pemimpin.

Saya melihat buku ini memiliki dua fungsi besar iaitu sebagai sorotan terhadap keunggulan kepemimpinan dalam pelbagai bidang kehidupan dengan gaya amal Islami yang terbukti sangat efektif dan praktikal,  dan sebagai manual kepada gaya pemikiran dan pengupayaan segala daya yang dimiliki oleh umat Islam.

Hal ini boleh dilihat dengan jelas melalui panduan Kompas Buku yang terkandung didalamnya 12 Kuasa Kepemimpinan al-Fateh. Kesemua 12 kuasa tersebut, untuk saya yang kurang membaca buku-buku tentang kepemimpinan bolehlah dikatakan susunan 12 kuasa tersebut sebagai sebuah adunan yang baik dan kemas oleh penulisnya. Namun wujud sedikit ralat pada Kompas Buku tersebut apabila tertulis Kuasa Pemikiran Negatif sedangkan jika dirujuk kepada isi kandungan, yang betulnya ialah Kuasa Pemikiran Strategik.

Sebagai tarikan untuk membaca buku ini, saya ulang tulis 12 Kuasa Kepemimpinan Al-Fateh iaitu:

  1.Kuasa Semangat Pemuda.

  2.Kuasa Pemikiran Strategi

  3. Kuasa Inovasi dan Kreatif

  4.Kuasa Kerja Berpasukan

  5.Kuasa Contoh

  6.Kuasa Pidato Berpengaruh

  7.Kuasa Iman dan Tawakal

  8.Kuasa Jihad dan Pengorbanan

  9.Kuasa Diplomasi dan Kebajikan

10.Kuasa Bahasa

11.Kuasa Sentuhan Ulama

12.Kuasa Sistem Pendidikan Komprehensif

Melalui pengisian yang ilmiah namun dengan gaya bahasa yang mudah, penulis yang juga merupakan mantan Setiausaha Agung Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) ini begitu cemerlang mengemukakan sebuah manual awal kepada para pembaca untuk memahami rahsia-rahsia kemenangan Islam yang pernah dianggap mustahil untuk merampas kota Konstantinople yang pada ketika itu dianggap sebagai benteng pertahanan paling kebal didunia.

Saya cuba kelompokkan 12 Kuasa itu kepada tiga kumpulan iaitu Tarbiyyah, Siasah dan Kaderisasi yang mana ketiga-tiga pasak ini dinaungi oleh Murabbi selaku pemandu untuk mencapai misi yang dirangka sejak sekian lama. Tarbiyyah itu didokong oleh sistem pendidikan demi pembentukan jiwa dan pemantapan rohani para pejuang Islam, Siasah pula membentuk pemikiran yang membawa kepada gerak kerja taktikal dan operasi dan seterusnya Kaderisasi yang membentuk batang-batang tubuh baru yang segar dari kelompok pemuda Islam yang bersemangat menegakkan panji Islam.

Buku ini bukan semata-mata berkisar tentang Turki dan kempimpinan sultan al-Fateh yang penuh dengan nostalgik yang dirundu-rindukan oleh umat Islam ketika ini bahkan penulis cuba mendekatkan fakta-fakta dan pendekatan dalam sejarah terdahulu dengan realiti semasa dunia Islam khususnya Turki yang para aktivis gerakan Islamnya yang senyap tetapi sangat berfungsi iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) mampu menawarkan khidmat kebajikan sosial dengan sangat teratur. Bahkan gerakan ini yang menggunakan taktikal soft-power, mampu beraksi dalam gelanggang yang kerangkanya ialah Sekularisme supaya umat Islam senantiasa menjadi umat yang progresif dan produktif dalam menghasilkan kader-kader Islam yang mampu meneruskan kesinambungan gerak kerja perjuangan Islam demi menampilkan wajah Islam yang segar dan berfungsi untuk memulihkan kebejatan ummah dan kerosakan dunia.

Saya tidak mendapat sebarang keuntungan material dengan ulasan ini namun saya begitu menggalakkan untuk buku ini dibaca sekurang-kurangnya untuk kita mengenali kepemimpinan ulung yang pernah dilakarkan dalam sejarah Islam.

Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

Thursday, April 28, 2011

Menghalusi Ketinggian Teknologi

Tajuk ulasan buku    : Menghalusi Ketinggian Teknologi
Ulasan buku            : Teknologi Tinggi Sentuhan Halus.
Nama                      : Mohd Arif Juhani Abdul Rahman
No. Resit                : ITNM000517

Tatkala teknologi dipertuhankan oleh segelintir manusia, John Naisbitt menjelaskan kekeliruan akan fahaman tersebut. Tatkala kehidupan manusia diserabutkan oleh teknologi, John terus memimpin akal dan minda mereka untuk menilai dan mencari erti sebenar sebuah kehidupan yang tulen.

Bahkan dalam buku ini, Teknologi Tinggi Sentuhan Halus yang kandungannya adalah hasil analisis melalui pemantauan terhadap budaya popular yang disebarkan menerusi televisyen, filem, internet dan majalah, John mengungkapkan semula kesilapan manusia ketika meletakkan kedudukan teknologi dalam kehidupan seharian yang mana  teknologi pada ketika ini tidak hanya semata-mata untuk memudahkan dan melancarkan urusan harian bahkan hal yang lebih tragik ialah apabila teknologi dicipta untuk berfungsi sebagai ibubapa kedua, pengasuh dan guru yang cukup terlatih untuk berdamping dengan anak-anak bahkan dari sudut sains pula, teknologi mula dipertuhankan.

Disinilah John, pengasas Urban Research Corporation di Chicago menyatakan bahawa manusia khususnya rakyat Amerika sedang dijajah dan dikepung dalam Zon Mabuk Teknologi iaitu sebuah zon dimana segala nilai diubah-ubah dan bercampur aduk seperti menerima keganasan sebagai sesuatu yang normal dan meletakkan segala penyelesaian boleh dicapai dengan cepat dan mudah sekalipun yang membabitkan soal keagamaan  dan kesihatan.

Maka boleh sahaja kita menyatakan bahawa inilah bahana yang sedang membencana dalam kehidupan segelintir umat manusia di Amerika yang diakibatkan oleh pembangunan peribadi dan kehidupan sekitarnya yang melalui proses ketamadunan yang tiada nilai agama atau Sekularisme sekaligus melenyapkan kemurniaan berfikir dan bertindak berlandaskan lunas agama dan telah membentuk kod etika berdasarkan akal fikiran manusia yang sangat berpotensi untuk berubah-ubah dan banyak menjurus kepada kerosakan moral dan diri manusia.

Namun hal ini boleh juga dianggap cepat disedari oleh kebanyakan rakyat Amerika setelah melihat kecelaruan hidup yang dilingkari serba serbinya dengan produk teknologi canggih dengan bermulanya apa yang disebutkan oleh John sebagai Kebangkitan Beragama walaupun fenomena ini juga banyak dibantu oleh teknologi tinggi.

John bukanlah seorang teknofobia iaitu sejenis penyakit jiwa untuk manusia yang sangat membenci dan takutkan teknologi. Justeru, John menggabung-jalinkan antara erti teknologi tinggi dan sentuhan halus (high tech high touch). Mungkin mudah untuk memberitahu secara umum apa itu teknologi tinggi namun ramai yang keliru untuk memasukkan elemen kemanusiaan, meningkatkan kuasa pancaindera demi mendamaikan jiwa dan minda sekaligus mengeratkan tata-sosial sesama ahli keluarga dan masyarakat yang dahulunya rosak dan renggang akibat dipisahkan oleh kemabukan terhadap produk perhubungan berteknologi.

Disini, John cuba menampilkan betapa teknologi tinggi itu umpama kepingan syiling yang mempunyai dua sisi yang relatif. Mengapa hal ini yang disorot dengan kritis oleh John? Hal ini kerana kegagalan pengguna teknologi ketika mengendalikan atau mendapatkan khidmat daripada produk-produk berteknologi tinggi. Natijahnya ialah dunia semakin terdedah dengan keburukan yang menjurus kepada keganasan yang lebih besar dan pelbagai sehingga menyulitkan golongan penguasa dan penguatkuasa untuk mencegahnya daripada terus merebak manakala masyarakat pula menganggap keganasan dan jenayah adalah hal yang normal ketika ini.

Dalam bahagian pertama buku ini, John mengupas dengan panjang lebar tentang situasi ketika ini yang membabitkan persoalan masa dan permainan iaitu tentang jarak masa yang semakin singkat dan melelahkan sehingga kita merasakan tidak mampu untuk membuat banyak tugasan harian sekalipun hal-hal yang asas seperti menyediakan sarapan pagi dan semua tugasan ini akhirnya diserahkan kepada teknologi. Kita akhirnya seakan-akan dikejar pula oleh teknologi yang mana hanya dengan duduk dalam kereta maka segala keinginan kita akan ditunaikan. Sarapan pagi yang boleh diperoleh di lorong pandu lalu (drive-thru) restoran makanan segera, urusan pejabat yang mampu dikendalikan dalam kereta dengan kelengkapan pejabat mudah alihdan sebagainya.

Hal ini menyebabkan kita menjadi  semakin kurang peka dengan makna sebenar yang perlu diraih dalam kehidupan ini. Satu hal yang menarik untuk disebutkan di sini ialah wujudnya sebuah gerakan defensif-ekstrem yang dinamakan “Kesederhanaan Sukarela” yang mana sukarelawan ini memilih untuk hidup dengan kebergantungan kepada teknologi yang sangat rendah. Gerakan ini mempengaruhi kehidupan dan budaya Amerika sekaligus menggalakkan nilai kerohanian serta cinta kepada alam sekitar sambil membataskan kitaran hidup bekerja-berbelanja. Matlamat gerakan ini pula ialah untuk menguasai semula kehidupan kita dan mendapat lebih banyak faedah daripada sesuatu yang kita hargai.

Tanpa sedar, teknologi juga sedang merekrut generasi muda untuk terlibat ke dalam kancah jenayah dan keganasan secara simulasi dengan diberikan peralatan kententeraan untuk berperang bahkan kelengkapan tersebut menyamai dengan alat ketenteraan Amerika Syarikat dan senjata-senjata lain untuk membuat jenayah seperti pembunuhan.

Lapangan yang luas berbentuk simulasi turut disediakan sebagai tapak latihan supaya kemahiran untuk melakukan keganasan boleh ditingkatkan. Tiada ibubapa atau penjaga yang sedar akan hal ini bahkan merekalah yang menggalakkan dan memberikan ruang yang seluas-luasnya samada ruang masa, tempat dan kemudahan permainan video untuk anak-anak menggunakannya asalkan tidak mengganggu urusan kerja mereka. Inilah yang berlaku di Amerika apabila peranan ibubapa, pengasuh dan guru diambil alih oleh permainan video, televisyen dan internet.

Nilai pasaran terhadap permainan video yang berorientasikan keganasan, seks dan peperangan yang cukup tinggi menyebabkan para pengeluar permainan ini menjadi semakin kreatif untuk menghasilkan permainan video terbaru dengan aksi-aksi yang lebih dahsyat dan realisitik sekaligus meningkatkan tahap ketagihan generasi muda terhadap permainan tersebut lantas menghilangkan sensitiviti terhadap jenayah hingga dunia menyaksikan sebuah tragedi pembunuhan beramai-ramai di Sekolah Tinggi Columbine, Littleton pada 20 April 1999.

Perkembangan yang menakutkan ini turut menimbulkan kesedaran dalam diri masyarakat untuk berjuang membanteras kebejatan ini seperti yang dilakukan oleh aktivis cilik Virginie Lariviere yang berusia tiga belas tahun dengan memungut 1.5 juta tandatangan yang menggesa semua keganasan dalam media dihapuskan. Hal ini dilakukan selepas mengalami kesedihan ekoran kakaknya yang dibunuh dan dirogol.

Menyediakan segala peralatan permainan dan teknologi seperti ini di dalam rumah tidak ubah seperti mengundang perompak, pembunuh, perogol dan segala penjenayah lain masuk ke dalam rumah untuk mengajar seisi keluarga terutama terhadap anak-anak. Dengan teknologi, rumah menjadi markas terbaru untuk mendidik penjenayah yang memiliki pelbagai kemahiran jenayah.

Bahagian kedua buku ini pula lebih menjurus kepada situasi masa hadapan yang membabitkan pandangan agama dan seni terhadap teknologi genetik yang semakin pesat membangun sehingga memampukan saintis untuk mengklon manusia, binatang, merangka genetik baru untuk tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. 

Hal ini cuba disorot justeru cubaan mencipta hidupan bernyawa seperti manusia dianggap sebagai cubaan manusia untuk menjadi tuhan walaupun ada yang beranggapan bahawa hal ini membuktikan keupayaan manusia untuk mengoptimumkan daya intelek dan inovasi mereka sekaligus membuktikan bahawa tuhan lebih bijaksana kerana telah menciptakan seorang manusia yang bijaksana seperti itu namun jelas disini betapa penjelasan agama itu amat didambakan supaya manusia bertindak dan berkreatif mengikut lunas-lunas agama.

Tindakan sains yang penuh dengan keangkuhan pastinya akan senantiasa bertentangan dengan kehendak agama ini jugalah yang seringkali mencipta konflik bahkan permusuhan yang begitu lama untuk diatasi. Kegagalan agama dan mungkin disebabkan pemikiran yang jumud agamawan untuk mempengaruhi kemajuan sains dan teknologi dikhuatiri akan menyebabkan manusia pada masa hadapan terpaksa berhadapan dengan segala bentuk krisis baru kemanusiaan yang mana sudah hancur lebur akibat hilangnya pengaruh agama dalam membentuk kehidupan manusia. Perkahwinan mungkin dianggap tidak perlu lagi justeru tanpa melalui hubungan seks sekalipun seorang bayi tetap boleh terhasil melalui kemajuan kejuruteraan genetik.

Khatimah, tatkala manusia mengukur kemajuan sesebuah peradaban berdasarkan kepada kemajuan teknologi dan kecanggihan inovasi lantas melupakan peranan manusia sebagai pengatur penting kepada pembangunan ketamadunan tersebut, ternyata akhirnya manusia akhirnya diperhambakan dan diperalatkan sendiri oleh kelicikan kapitalis dan kerosakan nilai yang wujud dalam produk-produk berteknologi tersebut. Buku ini wajar dibaca untuk menyorot kembali sekaligus memuhasabah keterlanjuran kita dalam menggunakan teknologi untuk memudahkan kehidupan, mendapatkan hiburan, memendekkan urusan kerja, tenaga dan masa dalam kehidupan seharian.

Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.