Promosi

Saturday, January 29, 2011

Al-Ghazzali: Arkitek Ulung Pembangunan Ketamadunan Dunia Islam

Dibaca ketika tahun pertama di UUM
Berbicara mengenai sosok Abu Hamid bin Muhammad Ghazzali (450H-505H), bererti kita sedang berbicara tentang sebuah ketamadunan, sebuah kebangkitan dan sebuah wajah baru umat Islam yang telah ditajdidkan dan diislahkan baik dari segi pemikiran, kefahaman dan dasar perjuangan bagi menegakkan kalimah yang Haqq di atas muka bumi ini.

Beliau, al-Ghazzali, tidak semata-mata sebagai seorang ulama yang mengisi zaman untuk membangkitkan umat, tidak juga seorang pengarang yang tulisannya mengisi khazanah keilmuan umat sedari dulu hingga hari ini bahkan Al-Ghazzali adalah arkitek, reformis, mujaddid, mujtahid untuk sebuah zaman baru yang lebih dinamik, segar dan bersemangat jiwa dan pemikiran para pendokongnya.

Seorang arkitek pembangunan ketamadunan yang kesegaran pemikirannya melampaui zaman sehingga memampukan seorang pemimpin umat, Sultan yang mulia, Salahuddin al-Ayyubi memimpin umat untuk merampas kembali Jerusalem ke pangkuan umat Islam sekali gus mendatangkan kesejahteraan kepada seluruh muka bumi Allah Ta’ala ini.

Anehnya, Al-Ghazzali yang boleh sahaja dikelompokkan sebagai seorang negarawan, tidak pula memilih jalur politik tampuk kekuasaan bagi menyebarkan idealismenya untuk kesejahteraan umat, beliau juga tidak memilih kedudukan dalam ketenteraan yang ketika itu dilihat sebagai sebuah tampuk paling strategis duduknya demi mengangkat namanya untuk dikagumi para sekutu dan seterunya.

Sebaliknya al-Ghazzali terus mendiami sebuah wilayah kecil dalam hidupnya dan berusaha keras dan hikmah untuk menguraikan segala simpulan yang mengikat mati daya juang umat Islam dan memecahkan tembok untuk umat Islam supaya mereka ketahui bahawa jalan perjuangan masih luas lapangannya berbanding dari terus bertelingkah dalam sekitar tembok yang menyempitkan.

Tembok fiqh dan tasawwuf yang memisahkan kedua-dua kelompok ini juga berjaya dipecahkan oleh al-Ghazzali dengan memurnikan dan membina nilai integrasi antara kedua-duanya untuk sama-sama bergabung demi kesejahteraan umat. Gejala fanatik terhadap mazhab dan kegemaran kepada mempertikaikan mazhab-mazhab lain, jiwa kesufian yang melemahkan jiwa, menggalakkan khurafat dan bid’ah, marabahaya fahaman Batiniyyah yang menyesatkan, kesongsangan dan bahaya falsafah yang melata sekitar kehidupan ilmuwan Islam ketika itu. Semua gejala dan pola pemikiran inilah yang telah dihadapi seorang diri oleh al-Ghazzali dalam misinya menyelamatkan aqidah dan akhlak umat Islam.

Ada mulut lancang dan busuk yang selalu mencuba-cuba merendahkan martabat al-Ghazzali. Mulut yang selalu melancang dengan mengatakan bahawa al-Ghazzali penyebab kemunduran umat Islam, peruntuh ketamadunan Islam walhal para penentangnya yang gagal melawan hujah keras dan tepat al-Ghazzali, pembawa jiwa kesufian yang melemahkan fikiran sehingga ada kelancangan yang mengutuk sikap al-Ghazzali yang tidak menyertai peperangan menentang tentera Monggol kerana terus-menerus asyik dengan jiwa kesufiannya di menara masjid Damsyik bahkan mengatakan al-Ghazzali menolak konsep jihad justeru tiada dalam karangan Ihya’ yang membahaskan persoalan jihad apatah lagi ketika hidup al-Ghazzali, peperangan dengan tentera Salib dan penyerangan oleh Monggollah yang paling kerap berlaku dan oleh itu wajarnya konsep jihad segera diisi dan dibahas oleh al-Ghazzali –satu ketika yang benar-benar mengheret al-Ghazzali ke kancah perbicaraan sejarah kerana mengabaikan keperluan berjihad ketika itu.

Paling memalukan bila ada yang mengatakan al-Ghazzali penyebar hadith-hadith palsu dalam karangan kitabnya seperti yang terlakar dalam Ihya’ Ulumuddin walhal telah dikhabarkan bahawa ketika saat kewafatannya, al-Ghazzali asyik menelaah kitab Hadith Sahih Bukhari dan kitab ini dipeluk atas dadanya sehingga terdapat pendapat yang mengatakan bahawa jika panjang umur al-Ghazzali pasti beliau akan mewarisi jalur kefahaman dan kecenderungan Salafi.

Bagi kelompok yang gemar mempertentangkan antara Al-Ghazzali dan Ibn Taymiyyah pasti akan termalu justeru Ibn Taymiyyah (yang memanggil al-Ghazzali dengan nama Abu Hamid) sendiri begitu tangkas membersihkan al-Ghazzali dari dikotorkan oleh tangan-tangan jahat yang berusaha merendahkan martabat al-Ghazzali.

Al-Ghazzali tidak hanya pengarang kitab yang hidupnya jauh dari realiti umat semasa bahkan karangan kitabnya hasil koreksi dirinya ketika menanggapi masalah umat. Tatkala bashirahnya mengalami pemurnian dan kejernihan, beliau menulis al-Munqidh min adh-Dhalalal. Al-Ghazzali dalam kitab ini menulis sekalian pengalaman pemikirannya disamping kecenderungan pemikiran dan pendidikan ketika itu. Perjalanan kesufian ini berubah kepada mengikat jiwanya dengan Sunnah ketika akhir hidupnya seperti yang telah dijelaskan di atas.

Al-Ghazzali sebenarnya seorang rekonstruktor ketamadunan Islam dan bukan seorang dekonstruktor seperti yang disebut lancang oleh musuh-musuhnya tetapi Al-Ghazzali meruntuh lalu membina dan bukan meruntuh dan membiarkan begitu sahaja. Buktinya, selepas kewafatannya, karangan kitabnya menjadi silibus pendidikan disekalian banyak madrasah umat Islam sehingga memampukan madrasah ini menghasilkan generasi Nuruddin dan Salahuddin yang akhirnya mampu menghadapi semua tentera Salib, dan mengembalikan kota al-Quds ke pangkuan Islam.

Pemikiran dan pengajaran yang al-Ghazzali susun dan aturkan memampukan umat Islam kembali memahami erti toleransi dan keluasan fiqh dan kesufian Islam. Pemikiran para ilmuwan Islam yang dirosakkan oleh segala jenis falsafah yang menggugat aqidah berjaya dibenamkan sedalam-dalamnya oleh al-Ghazzali sehingga tiada yang mampu menjawab segala hujah yang dilemparkan dan benar, dunia Islam ketika itu membisu dek kerana terhujat oleh ketegasan hujah Al-Ghazzali namun kemudian dipulihkan kembali semangat berfikir dan berijtihad oleh ilmuwan Islam justeru pemurnian  yang dilakukan oleh al-Ghazzali melalui kitab Ihya’ Ulumiddin sehingga ada yang berpendapat bahawa sekiranya al-Quran dan Hadith hilang dari dunia Islam ternyata, amat mencukupi bagi umat Islam berpaut dengan Ihya’ Ulumiddin.

Ternyata, buku ini, yang dikarang oleh Dr Majid Irsan Kilani cukup membuka ufuk pemikiran umat semasa dalam menghadapi segala bentuk kebejatan yang dialami umat dengan menteladani gerak kerja dan gerak daya yang telah dilakukan oleh al-Ghazzali dalam memaknai perjuangan Islam di muka bumi ini.

Saranan kepada para ahli gerakan Islam sedunia ialah mari mentelaah buku ini dengan rakus dan sungguh-sungguh untuk memahami bentuk gerakan Islam dan keilmuwan yang telah dijana oleh al-Ghazzali dan bukan hanya masih berkisar dengan karangan-karangan para murabbi Ikhwanul Muslimin. Sesungguhnya integrasi antara pemikiran Al-Ghazzali dan Ikhwanul Muslimin atau apa juga perjuangan yang digariskan oleh gerakan Islam sedunia perlu dirancakkan oleh para pendokong Islam dan kebenaran jika mahu dunia Islam kembali memayungi serata alam.

Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini dan mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham. Kerjasama amatlah dituntut.

Wednesday, January 26, 2011

Ranjau Sepanjang Jalan


Naskah Ranjau Sepanjang Jalan (RSJ) hampir-hampir mengandungi segala jenis cabaran, dugaan dan masalah yang lazimnya dihadapi oleh para petani yang miskin dan serba kekurangan dari segi peralatan untuk membuat sawah dan keperluan harian yang lain. Pengarang, Shahnon Ahmad dilihat berjaya mengetengahkan kehidupan yang sukar para petani ini dengan cara yang cukup kreatif dan menginsafkan. 

Dengan mengambil latar belakang tempat yang beliau sendiri alaminya sedari kecil, Kampung Banggul Derdap, Sik, Kedah yang kaya dengan kemiskinan, maka plot-plot dalam RSJ diatur dengan cara yang biasa tetapi permainan emosi yang dicipta cukup luar biasa dan menggugat emosi sekaligus menyentak akal fikiran tentang kelompok masyarakat yang hidupnya asyik berjuang bukan untuk mencari sesuap nasi untuk dirinya sahaja tetapi juga untuk menyediakan nasi yang akan disuap oleh seluruh lapisan masyarakat yang lain pula. Shahnon dalam naskah ini berupaya menyelinap ke dasar kehidupan petani yang sulit hidupnya dan walaupun berulangkali diingatkan bahawa ujian hidup ini adalah ujian dari Allah namun adakalanya manusia itu kadangkala tertewas menghadapinya.

Shahnon dalam naskah ini mengolah dengan menggunakan hanya latar masa sewaktu musim menanam padi dan menuai. Disinilah sebuah keperitan yang sukar ditanggung dipamerkan sehingga mencetuskan perasaan simpati pembaca kepada keluarga Lahuma, seorang ketua keluarga yang memiliki tujuh orang cahaya mata. Isterinya pula Jeha, seorang yang setia mendiami sebuah teratak buruk yang sekian lama menampung kehidupan mereka sekeluarga. Anak-anaknya Sanah, Milah, Jenab, Semek, Liah, Lebar dan Kiah walaupun tidak semuanya berperanan penting dalam naskah ini namun memiliki anggota keluarga yang ramai sememangnya menjadi sesuatu yang biasa bagi keluarga Melayu apatah lagi mereka memegang kepercayaan agama bahawa anak itu adalah rezeki dari Allah yang mesti dipelihara dengan penuh kasih sayang.

Musim menanam padi yang datang lagi menuntut Lahuma dan Jeha turun ke bendang  mereka yang berjumlah  14 relung untuk disemai anak benih padi. Dahulunya 20 relung tetapi kerana jual janji, enam relung terlepas ke tangan tauke Cina, satu keadaan yang senantiasa berlaku dalam kehidupan orang Melayu. Bendang yang terbiar itu perlu segera dibersihkan dengan menebas menerung, rumput bulu landak dan segala semak samun lain yang merajai kawasan bendang itu.  

Cadang Lahuma mahu ditabur benih padi Malinja, padi Siam, padi Serindit dan pulut sedikit. Bukan sedikit kesulitan yang terpaksa ditempuh oleh Lahuma dan Jeha. Menebas kawasan semak di bendang itu satu hal, berhadapan dengan entah binatang berbisa yang lain juga satu hal hingga Jeha nyaris dipatuk ular tedung senduk ketika memetik pucuk-pucuk kayu di paya. Duri nibung yang mencucuk tapak kaki Lahuma antara permulaan yang mengikat Jeha dan anak-anaknya dalam kesusahan yang berterusan di mana bisa duri nibung itu akhirnya meragut nyawa Lahuma secara perlahan-lahan.

Tanggungjawab mengetuai keluarga kini dipikul pula oleh Jeha dengan dibantu oleh Sanah selaku anak sulung. Bantuan menajak dengan traktor yang atas ihsan Tuk Penghulu hanyalah bantuan yang bersifat sementara justeru ketika padi mula disemai begitu banyak lagi ujian yang terpaksa mereka tempuhi. Serangan burung tiak yang memagut buah-buah padi, ketam-ketam putih yang memotong batang-batang anak padi hinggakan semua ujian ini terpaksa mereka tempuhi sehingga memaksa mereka terpaksa berada di bendang hingga hari malam untuk melindungi padi-padi yang sedang membesar, bencana alam yang menenggelamkan segala padi yang semakin membesar di sawah. 

Ujian-ujian ini begitu perit untuk dilalui sementara Jeha  pula mengalami tekanan jiwa dan menyebabkan dia terpaksa dikurung hinggalah dihantar ke hospital Tanjung Rambutan, Perak dan bebanan terpaksa dipikul oleh Sanah selaku anak sulung Lahuma dan Jeha. Segala bencana yang terpaksa ditempuh oleh seluruh penduduk Kampung Banggul Derdap tanpa kecuali menghampakan harapan mereka untuk berkenduri besar sempena musim menuai padi. Padi kali itu tidak menjadi seperti yang semua harapkan. Walaupun begitu kehidupan perlu diteruskan dengan keyakinan yang penuh kepada Allah Ta'ala sebagai Pemberi rezeki paling utama.

Pada saya, novel ini penuh dengan kesungguhan untuk menampilkan watak perempuan seperti Jeha dan Sanah yang terus berani berjuang untuk mencari rezeki sekalipun tahu bahawa kudrat wanita kadangkala ada lemahnya namun semua itu bukan alasan apatah lagi tempat mereka bergantung yakni Lahuma sudah tiada. Kesungguhan wanita juga adakalanya tertewas seperti yang dialami oleh Jeha yang mengalami tekanan mental namun begitu perjuangannya diteruskan oleh Sanah yang mengambil alih sepenuhnya peranan sebagai seorang ayah, ibu, kakak sulung dan penyara kehidupan dia dan adik-adiknya.

Disini jelas kelihatan bahawa Sanah sebagai watak yang harus diketengahkan sebagai wira yang tidak didendang. Kekuatan dan kualiti wanita yang dimiliki olehnya sangat mencerminkan ketegaran jiwa seorang wanita walaupun dia masih belum bersuami. Naskah RSJ ini juga pernah diolah untuk layar perak pada tahun 1983 dan pernah memenangi filem terbaik, lakon layar terbaik, jurukamera terbaik, penataan seni terbaik dan anugerah khas Juri dalam pertandingan Festival Filem Malaysia (FFM) ke-4 pada tahun 1983.

Sejurus saya menikmati dan menginsafi naskah ini, seringkali ketika melalui lebuh raya Utara-Selatan di Kedah yang berhias indah pemandangan sawah dan bendang dikiri dan kanan, ingatan saya terhimbau kepada episod tragis yang melanda keluarga Lahuma. Dari jauh seakan-akan terpandang Lahuma, Jeha dan anak-anak mereka membanting tulang untuk menyara kehidupan mereka sekeluarga.

Tuesday, January 25, 2011

Di Balik Malaysia.


Analisis isu semasa yang disorot menggunakan cahaya sejarah cukup mengagumkan

Ada satu sudut pandang yang sangat kritikal yang tidak harus diabaikan untuk generasi muda Malaysia. Sudut pandang yang bakal meletakkan ke mana harus dipacu masa depan untuk Malaysia baru  dengan nilai  yang lebih harmoni, toleran dan mungkin liberal mengikut kerangka masyarakatnya yang plural dari sudut agama, bahasa dan bangsa. Sudut pandang ini pula harus diolah dengan kita kembali menyorot dengan kritikal apa yang sudah berlaku dalam sosio-politik negara pada abad yang lalu. Jika demikian yang mahu kita lakukan maka naskah Farish A. Noor ini antara yang terbaik untuk ditelaah bagi membina sebuah pandangan baru untuk Malaysia yang lebih maju dengan kerangka yang lokal.

Sosok pemikir Liberal untuk Malaysia Baru
Farish, seorang sejarawan dan aktivis sosial, berhujah dengan cukup tepat bagi menjawab persoalan semasa dimana hujahnya adalah menurut apa yang pernah berlaku di tanah air ini satu ketika dahulu. Cerminan sejarah yang berbeda dengan hakikat masa kini seakan-akan menunjukkan kepada kita satu bentuk hipokrasi yang sedang memakan sejumlah besar pemikiran anak bangsa kita terutama pada sisi politik dan agenda perjuangan Islam sebagai matlamat terbesar.

Beberapa sisi penting yang dihujat oleh Farish dengan cukup tajam ialah sisi tindakan moral yang diatasnamakan sebagai seruan Islam, kemunafikan pejuang ultra-Melayu dan negara, isu-isu sensitif seperti isu agama, bangsa dan pendidikan. Dan sebenarnya semua analisis dan hujatan yang Farish kemukakan adalah sebagai sebuah proses menganjak paradigma pembaca khususnya dan rakyat Malaysia yang plural agama dan bangsanya untuk sanggup duduk semeja dan berbincang tentang keperluan sebuah Malaysia yang Baru.

Farish dalam tulisannya tidak mencipta sebuah slogan yang baru yang penuh dengan idealisme yang utopia tetapi cuba meletakkan sebuah Malaysia yang baru itu mengikut kerangka sejarah yang lebih jujur dan terbuka yakni dengan meletakkan keperluan sebuah Malaysia yang universal atau sejagat sifatnya yang mana boleh dikongsi nilainya dengan banyak pihak tanpa wujud perasaan skeptikal dan saling curiga mencurigai atau ringkasnya Farish mengajak kita untuk saling berinteraksi dengan sejarah lampau demi mengukuhkan pembangunan dan kemajmukan bangsa di Malaysia.

Kegarangannya melanyak watak Hang Tuah sebenarnya sebuah suara sinis terhadap kemunafikan pemimpin ultra-Melayu yang hanya pintar menggunakan Hang Tuah demi membakar semangat perjuangan orang Melayu namun diabaikan pula fasa kedua dalam kehidupan Hang Tuah yang akhirnya berkelana mencari makna diri dan kebenaran dan mula memasuki wilayah kesufian yang sangat berbeza bentuknya ketika dia menjadi pahlawan ulung Melaka. Hal ini seakan-akan sebuah pujukan yang penuh rayuan namun ilmiah oleh Farish agar pemimpin yang benar-benar mahu berjuang harus kembali mendudukkan diri sejenak untuk koreksi diri dan apa yang sudah jadi dengan nasib bangsa Melayu ketika mereka memerintah Malaysia sedari lima dekad yang lalu.

Hang Tuah yang memasuki wilayah kesufian sejurus berjaya menundukkan Hang Jebat, saudara seperjuangannya sekaligus menampilkan keutuhan nilai Melayu dan Islam dalam dirinya. Tentulah hal ini sengaja dilupakan oleh pelaung lantang slogan keramat Hang Tuah yakni "Takkan Melayu Hilang di Dunia"  sambil menikam-nikam keris ke langit justeru setelah puas menundukkan seteru politik jarang-jarang suara-suara keinsafan ditebarkan melainkan hanya wujud suara yang penuh keangkuhan dan kesombongan sambil disusuli pengakuan keji bahawa perjuangan ini sudah berada di landasan yang benar dan Allah berada di pihak mereka. Anehnya keris yang sebenarnya adalah simbol yang universal  justeru punyai leluhur dengan falsafah Tantarisme, Hinduisme, Buddhisme dan Islam sudah dirosakkan oleh pemimpin seperti ini dengan mendakwa keris hanyalah warisan kebudayaan Melayu turun-temurun.
Karya yang sedang 'menggugat' pemikiran PAS semasa.
Satu hal yang penting dan punyai signifikan kepada PAS sebagai gerakan peneraju sebuah Malaysia Baru ialah saranan Farish supaya sosok tubuh dan pemikiran Dr Burhanuddin al-Helmy perlu selalu ditelaah semula justeru Dr Burhanuddin memiliki segala ciri seorang pemimpin terulung baik sebagai seorang pemimpin gerakan Islam ataupun pemimpin bangsa Melayu. Pemikirannya yang futuristik namun berpijak dengan bumi nyata ternyata bukan seorang yang harus dianggap sejarah dalam pembangunan PAS semata-mata bahkan penghormatan yang lebih besar perlu diberikan kepadanya dengan menampilkan idea dan pemikirannya untuk menerjah cabaran baru dalam suasana politik dan sosial semasa di Malaysia. Dr Burhanuddin bercakap soal kewajipan memperjuangkan Islam tanpa melupakan keperluan semangat nasionalisme yang tulen yang harus diacu berdasarkan pemikiran Islam semasa. Saya melihat bahawa saranan ini begitu tepat dengan apa yang sedang dilakukan oleh Dr Mujahid Yusof Rawa dalam bukunya Menuju PAS Baru.

Sudah tentu, dalam beberapa sudut, saya melihat ada kecenderungan aliran Pluralisme Agama  yang saya tolak dalam tulisan beliau contohnya tatkala memperihalkan hubungan Islam dan Hindu ketika zaman kesultanan Melayu Melaka dahulu. Walaupun begitu hal ini begitu luas ruangnya untuk kita saling berbincang demi meraikan kewujudan dan sumbangan mereka yang bukan seaqidah dengan kita dalam membangunkan Malaysia. Farish berjaya dalam buku ini menampilkan sebuah titik perbezaan yang ketara antara fantasi seorang ahli politik dan hakikat sebenar sebuah Malaysia.

Memoir Anak Setinggan

Memori yang sering terlupakan oleh orang dewasa.
Buku ini antara yang banyak meninggalkan ingatan kepada saya sebelum tamat berkhidmat dengan Persatuan Ulama Malaysia, Pulau Pinang (PUMPP) akhir tahun lalu. Kehidupan bergelumang dengan dunia aktivisme turut menuntut agar saya memberikan perhatian yang penuh juga kepada dunia intelektualisme disamping kehidupan sebagai khalifah Allah yang berfungsi untuk memakmurkan alam semesta ini sekaligus meletakkan kehidupan kita secara keseluruhannya dalam posisi sebagai penyeru kepada kebaikan dan pencegah kepada kemungkaran. 

Namun dunia realiti akhirnya membawa saya dalam dilema yang berpanjangan antara intelektualisme dan aktivisme. Kehidupan harian di Serambi Dakwah yang senantiasa dikelilingi dengan anak-anak kecil yang mendiami kawasan-kawasan kampung menyebabkan saya selalu terfikir akan masa depannya. Akhirnya buku Memoir Anak Setinggan (M.A.S) ini seakan-akan menuntut saya agar baca buku ini untuk memahami zaman kanak-kanak yang sering orang dewasa terlupakan.

Secara peribadinya, saya tidak pernah bertemu waima sekalipun dengan penulis novel comel ini. M.S. Anuar Mahmod atau dipanggil juga sebagai Abang Nuar oleh sahabat aktivis di Pulau Pinang. Biasanya NGO di Pulau Pinang ini senantiasa ada hubungan kerjasama antara satu sama lain. Sahabat Alam Malaysia (SAM), Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), PUMPP dan banyak lagi membuatkan pengetahuan dan kepakaran antara NGO-NGO ini dapat dikongsi bersama. Dari sekecil-kecil isu hinggalah sebesar-besarnya. Dari isu gejala sosial hinggalah isu yang membabitkan kepentingan kerajaan negeri dan pusat. Hampir semuanya dikongsi bersama atau faktor lain sebab kepada wujudnya hubungan ini ialah terdapat NGO ini yang diketuai oleh orang yang sama.

Berbalik kepada novel M.A.S, Abang Nuar cuba persembahkan sebuah kehidupan yang ringkas namun menyeronokkan ketika kecil dahulu. Dengan meletakkan dirinya sebagai watak utama selain watak Mamat dan Bain, plot-plot yang menghiasi novel ini begitu lancar dan meruntun emosi. Jenaka yang dilakarkan juga sangat menjadi sehingga tanpa dibuat-buat pembaca akan tergelak sendirian atau sekadar tersenyum sumbing. Walaupun begitu, saya yang agak boleh memahami jiwa seorang aktivis melihat Abang Nuar berjaya melakukan beberapa kritikan sosial yang sering melingkari kehidupan masyarakat bawahan yang gemar saya sebutkan sebagai Mustadh'afin. 

Dengan keperitan tinggal di kawasan setinggan atau disebut sting garden, Abang Nuar mengolah segala kisah lampau dengan tersusun sehingga membina suatu persepsi dalam jiwa pembaca bahawa ada pergolakan sosial yang meruap-ruap dalam emosi masyarakat bawahan. Dipertikaikan hak untuk mendiami kawasan setinggan, dinafikan hak untuk menikmati jalan bertar, sikap penguasa yang zalim kepada penduduk, kawasan permainan kanak-kanak yang cuba dicabuli dengan bahan-bahan yang merbahaya hinggalah kritikan terhadap sistem pendidikan negara sendiri. Contohnya etika pemakaian kasut putih, kewujudan pelbagai puak yang berlatar belakangkan pendapatan ibu dan ayah, dibeza-bezakan antara murid pintar dan tidak dan sebagainya. Saya melihat bahawa novel ini tidak harus dibaca untuk menghiburkan hati semata-mata. 

Abang Nuar sebagai aktivis dan penulis dan saya yakin bahawa tujuan novel ini bukan semata-mata berhibur tetapi Abang Nuar cuba mengajak kita berfikir secara kritis terhadap segala persoalan semasa yang sering berlegar-legar disekeliling kehidupan kita. Ini bukan soal royalti semata-mata tetapi soal budi pekerti yang wajar untuk kita berikan dan pamerkan sebagai tanda solidariti kita membela golongan yang tertindas. Lihat sahaja bagaimana novel ini ditutup dengan Epilog Berembang Menjadi Saksi. Ini sebuah kisah benar yang pernah berlaku juga terhadap Abang Nuar seperti yang telah dilakarkan pada awal novel dimana kampungnya hampir hangus dijilat api dek kezaliman sang pemaju Mustakbirin yang tamak haloba. 

Novel ini memautkan juga erti sebuah persahabatan selain cinta monyet. Saya terkesan ketika wang yang sepatutnya digunakan untuk membeli kasut bola digunakan oleh Mamat untuk membeli permainan hartanah Saidini justeru untuk menunjukkan betapa pentingnya mengingati dan berkongsi keseronokan bermain bersama rakan-rakan. Zaman kanak-kanak yang harus diisi dengan keseronokan disamping mencari ilmu untuk menjamin kedudukan pada masa hadapan. Kisah masyarakat setempat yang berbalah kerana air, beratur kerana telefon awam, bergaduh sesama rakan sebaya dan seribu satu lagi kenakalan yang mereka lakukan.

Secara santai, Abang Nuar memperkenalkan tokoh-tokoh perubah dunia seperti  Nabi Muhammad S.A.W,  Imam al-Ghazzali, Hassan al-Banna, Sheikh Abdullah Azzam, Mahatma Ghandi, Chairil Anwar, Hamka, Sheikh Daud al-Fathani, Syed Abul A'la al-Maududi, Abu Dzar al-Ghifari dan ramai lagi. Tampilan nama-nama seperti ini seakan-akan isyarat bahawa anak kecil bukanlah terlalu mentah untuk difahamkan dengan idea yang besar dan revolusi seperti ini bahkan seharusnya dibiasakan minda mereka dengan tokoh-tokoh seperti ini. 

Agak tragis bila diakhir  cerita diperlihatkan bagaimana jadinya dengan Mamat yang menjadi penagih dadah dan Bain menjadi bouncer di kelab malam. Sekurang-kurangnya sebuah realiti juga harus kita selami bahawa hidup tidak selamanya indah belaka. Walaupun begitu saya tidak teragak-agak untuk mengesyorkan buku ini dijadikan buku bacaan pelajar sekolah rendah supaya mereka menikmati bacaan sebuah kehidupan yang sebaya dengan mereka.

Monday, January 24, 2011

Permata Pengislahan Perundangan Islam

Bila dibaca keseluruhan biografi Permata Pengislahan Perundangan Islam yakni sebuah biografi tentang Profesor Emeritus Tan Sri Datuk Ahmad Mohamed Ibrahim, ternyata projek untuk menyiapkan sebuah biografi bukanlah satu tugas yang mudah. Lihat sahaja berapa ramai individu dan tokoh-tokoh yang perlu untuk pasukan projek biografi ini perlu temui dan berapa negara perlu ditempuh untuk mendapatkan dokumen-dokumen penting bagi melengkapkan penulisan biografi ini.

Saya membayangkan kesukaran yang bukan alang kepalang namun pastilah mereka berpuas hati justeru ada antaranya bukan sahaja begitu mengenali Prof Ahmad bahkan juga merupakan dari kalangan mereka yang pernah bekerjasama samada sebagai anak didik Prof Ahmad seperti Abdul Monir Bin Yaacob, Mahamad Bin Arifin dan Najibah Bt Mohd Zin, selain pernah menjadi kaki tangan Prof Ahmad dan mendapat kepercayaan juga mempunyai pengalaman peribadi bersama Prof Ahmad. Selain itu, kekuatan biografi ini juga terletak pada garapannya yang berdasarkan kepada sumber primer justeru bahan-bahan ini ada yang diambil dari perpustakaan di tempat Prof Ahmad belajar.

Biografi ini memuatkan pengkisahan tentang apa juga yang berkaitan dengan Prof Ahmad walaupun begitu dalam ulasan ini ada baiknya untuk kita hanya memfokuskan kepada bidang kerjaya dan akademi beliau selain sumbangan yang telah beliau semaikan demi memartabatkan kembali perundangan Islam di Singapura dan Malaysia khususnya. Bahkan antara kemuncak kepada cita-cita beliau dalam bidang perundangan ialah untuk meletakkan perundangan Islam dalam sistem kehakiman yang bersifat sekular.

Sebenarnya, penulisan berkaitan sumbangan dan jasa yang dicurahkan oleh Prof Ahmad dalam bidang perundangan bukanlah baru. Sebelum ini, Hooker (1986) menyifatkan Prof Ahmad sebagai pegawai am, ahli akademi dan pentadbir serta menjadi perintis dalam penyelidikan dan penerbitan sebagai sesuatu yang luar biasa pada ketika itu. Keupayaannya menjadi pengantara Malaysia dan Singapura dalam penggubalan undang-undang adalah sebuah pencapaian yang besar. Hooker turut menyentuh tentang keupayaan Prof Ahmad dalam mengintegrasikan undang-undang Islam dan Sekular sehingga lahirnya Universiti Malaya.

Al-Mansor Adabi yang menulis tentang “Ahmad Ibrahim in The Service of Islam” menyatakan betapa tertariknya Prof Ahmad untuk memperjuangkan undang-undang Islam dan beliau juga turut bertanggungjawab dalam menggubal undang-undang Islam dan penubuhan Mahkamah Syariah di Singapura.

Dalam ketika yang sama, Prof Ahmad juga turut berperanan memartabatkan undang-undang Islam dengan menaikkan taraf pegawai dan kakitangannya bagi memperbaiki mutu dan pentadbiran undang-undang Islam di Malaysia.

Tokoh yang lahir pada 15 Mei 1916 di Singapura dan menghembuskan nafas terakhirnya pada 17 April 1999 sememangnya individu yang tidak perlu dipertikaikan keunggulannya dalam bidang perundangan. Kepakaran Prof Ahmad dalam bidang penulisan perundangan juga turut melayakkan beliau menerima pelbagai anugerah sebagai jasa beliau yang mengintegrasikan tiga cabang perundangan yang berbeza iaitu Islam, common law dan undang-undang adat.

Allahyarham Tan Sri Harun Hashim ketika menceritakan pengalaman peribadinya dengan Prof Ahmad menyifatkan Prof Ahmad sebagai ‘Allah’s chosen servant’ justeru melihatkan kepada kesungguhan beliau menaiktarafkan mahkamah Syariah di Malaysia. Hal ini dilihat begitu tepat justeru Prof Ahmad pernah terlibat dengan pelbagai kajian perundangan Islam di negeri-negeri Malaysia. Contohnya, dalam kajian perundangan Mahkamah Syariah Kelantan sekitar tahun 1980-an, Prof Ahmad terlibat dalam empat pendrafan undang-undang termasuklah enakmen negeri. Draf ini yang perlu disediakan dalam dua versi bahasa sebagai memenuhi syarat untuk dibahaskan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri sebelum diluluskan dan ketika itu masa pula sangat suntuk untuk penterjemahan sebelum dapat diwartakan pada tahun 1983, maka enasihat Undang-undang pada masa itu, Dato’ Hamid Muhammad telah menghubungi Prof Ahmad untuk menyatakan permasalahan yang mereka hadapi dan dengan mudah pula Prof Ahmad menyatakan kesanggupannya sehingga membolehkan terjemahan draf tersebut berjaya dilakukan pada tempoh yang ditetapkan.

Pada tahun 1960, Prof Ahmad dianugerahi Pingat Jasa Gemilang oleh kerajaan Singapura. Kemudian, tahun 1963 pula dianugerahi Pingat Malaysia oleh kerajaan Malaysia. Pada 5 Jun 1965 pula beliau melakar terus sejarah apabila dianugerahi Ijazah Kehormat Doktor Undang-undang oleh Universiti Singapura justeru sumbangannya dalam bidang perundangan terutama undang-undang Buruh. Jasanya kepada Universiti Malaya melayakkan beliau dianguerahkan bintang Johan Mangku Negara oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agung pada tahun 1975. Anugerah Darjah Yang Mulia Pangkuan Negara yang diberikan oleh Gabenor Pulau Pinang pada tahun 1979 membawa Prof Ahmad kepada gelaran ‘Datuk’. Pada tahun yang sama, beliau dianuerahkan Allama Muhammad Iqbal Medal oleh kerajaan Pakistan atas sumbangan beliau kepada dunia Islam dalam bidang perundangan. Sekali lagi, atas sumbangan beliau kepada Universiti Malaya dan perkembangan perundangan Islam di Malaysia membolehkan beliau dianugerahi gelaran Profesor Emeritus pada 25 Ogos 1984 dan pada Jun 1987, DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agung telah menganugerahkan beliau bintang Panglima Mangku Negara (PMN) yang membawa gelaran ‘Tan Sri’. Manakala majalah al-Qiblah pada Oktober 1988 merakamkan ketokohan Prof Ahmad sebagai meraikan penganugerahan yang beliau terima sebagai Tokoh Maal Hijrah bagi tahun 1409H dengan mengiktiraf Prof Ahmad sebagai pakar perundangan sejagat dan sukar ditandingi pada dekad tersebut dan pada tahun 1997, Prof Ahmad menerima Anugerah Tun Abdul Razak. Sesungguhnya segala jasa dan pingat yang Prof Ahmad peroleh bukanlah sesuatu yang harus dibanggakan dengan luas justeru sumbangan beliau dalam memartabatkan perundangan dan mahkamah Syariahlah yang seharusnya terus diperjuangkan oleh generasi dan anak didiknya sebagai bukti kasih dan cinta mereka kepada Sang Guru Teragung ini.

Segala kekuatan keilmuwan yang direguk oleh beliau disamping kegencarannya memperjuangkan perundangan Islam sememangnya sudah terasuh sedari kecil lagi. Lahir dalam golongan yang warak dan berpendidikan dilihat membantu Prof Ahmad untuk memiliki sebuah pesona yang memukau dan kredibilitnya dihormati hingga kini. Zuriat kedua hasil perkongsian hidup Mohamed Ibrahim Sheikh Ismail dan Hamidah Sheikh Baboo ini mendapat pendidikan awalnya di St Anthony Boy’s School di Singapura. Kemudian menyambung pelajaran ke Sekolah Victoria Bridge dan terus ke Raffles Institutions. Disinilah beliau menduduki peperiksaan Junior Cambridge ketika berumur 13 tahun dan setahun kemudian pula berjaya dengan Kepujian dalam peperiksaan Senior Cambridge pada umur yang masih muda. Kecemerlangan beliau dalam akademi menyebabkan beliau dicalon sebagai penerima biasiswa Queen. Ketika berusia 20 tahun, beliau berjaya menempatkan dirinya ke St John’s College, Universiti Cambridge pada Oktober 1936 dan seterusnya menerima latihan guaman di Middle Temple untuk melayakkannya menjadi peguam (call to the bar).

Satu sisi lain yang perlu diberi perhatian ialah Prof Ahmad sangat berkepakaran dalam bidang penulisan. Hal ini terbukti apabila beliau pernah menjadi penyunting majalah sekolah iaitu ‘The Rafflesian’. Prof Ahmad juga pernah mengarang buku pertamanya yang berjudul Dua Simpang Jalan yang pernah diterbitkan oleh K.B. Press di Singapura pada November 1948. Buku ini yang dilihat sebagai ulasan kepada buku Muhammad Asad, Islam at The Crossroad, mempamerkan keutuhan Prof Ahmad dalam memelihara akal budi dan akhlak sebagai orang Melayu dan Islam di samping gesaan beliau agar bangsa dan umat Islam memelihara tatacara hidup yang diterapkan oleh Islam dan jauhi segala budaya buruk yang disebarkan oleh Barat. Hal ini tentulah sesuatu yang sangat menakjubkan justeru Prof Ahmad sendiri merupakan seorang lulusan Universiti Cambridge dan diiktiraf sebagai anak Melayu yang pertama menjadi peguam. Namun begitu, hasil pendidikan yang suci dan tulen telah membolehkan Prof Ahmad memelihara dirinya dari terjebak dengan kebudayaan Barat yang sangat asing nilainya dengan kebudayaan Melayu dan Islam. Pada 1949 pula, terbitlah sebuah lagi buku beliau yang berjudul Universiti di Malaya sebagai sebuah manifestasi kepada konflik kepada keperluan penubuhan universiti di Malaya pada ketika itu yang tidak sebulat suara bersetuju akan penubuhannya ekoran kebimbangan dari aspek kewangan dan kemampuan anak bangsa Melayu ketika itu.

Sememangnya untuk memperkatakan tentang Prof Ahmad Ibrahim memerlukan sebuah diskusi yang panjang justeru melihatkan kepada sumbangannya yang terlalu besar kepada aspek perundangan negara ini khususnya dalam aspek mengupayakan perundangan dan mahkamah syariah setanding dengan mahkamah sivil di Malaysia.