Promosi

Friday, January 21, 2011

Alangkah Lucunya Negeri Ini

Saya tidak berminat untuk mengenali para pelakon atau pengarah atau penerbit filem ini. Cukuplah dengan memberikan saya kepuasan sebagai penonton
Biasanya jika saya menonton filem Indonesia, saya banyak memfokuskan hanya kepada jalan ceritanya semata-mata. Saya tidak berminat untuk mengambil tahu mengenai siapa pengarahnya, bagaimana penataan cahaya atau muzik atau pelakon dan sebagainya justeru saya fikir biarlah saya terhibur kerana jalan ceritanya semata-mata.

Baru-baru ini, saya menonton filem Alangkah Lucunya Negeri Ini (ALNI) di youtube. Seperti biasa, permulaan cerita lagi saya sudah terpaku untuk terus menonton hingga minit terakhir. Jalan ceritanya mudah namun kreatif. Kreatif dengan persekitaran, benar-benar memanfaatkan apa yang selama ini kita anggapkan sebagai 'sampah' dan rendah martabatnya seperti contoh anak-anak jalanan, kemiskinan, persaingan mencari pekerjaan, kesempitan ekonomi dan sebagainya.

Dengan mengambil situasi kesesakan dan kesempitan di kota Jakarta, filem ini melayarkan penonton dengan gelagat anak-anak jalanan yang kerjanya hanyalah mencuri. Kesempitan kota itu juga ditekankan lagi dengan kesukaran untuk manusia-manusia yang menghuni didalamnya mencari pekerjaan hingga akhirnya kepentingan pendidikan menjadi sebuah perdebatan antara dua orang tua samada pendidikan itu mampu menjamin masa depan atau tidak dan keperluan untuk melihat keberhasilan pendidikan yang dilalui oleh anak-anak pada ketika itu.

Bahkan isu kepentingan pendidikan itu turut menjadi pertikaian antara Syamsul dan Muluk, lulusan sarjana dalam bidang pendidikan dan pengurusan. Anehnya, Syamsul yang berkelulusan sarjana pendidikan pula yang mengatakan pendidikan itu tidak penting justeru beliau melihat keberhasilan pendidikan itu secara streotaip iaitu dengan memiliki pekerjaan yang baik, kereta yang mewah dan kediaman yang besar.

Namun hakikatnya itu tidak berlaku seperti mana yang dialami oleh Muluk, seorang sarjana pengurusan. Saban hari kerjanya ialah mencari pekerjaan untuk menampung kehidupannya selain untuk mendirikan rumah tangga. Hinggalah pada suatu hari dia diketemukan dengan Komet, seorang anak jalanan yang baru selesai mencuri. Pertemuan yang tidak disengajakan antara mereka untuk kali yang kedua ahkirnya membawa Muluk ke markas anak-anak jalanan. Kepintaran Muluk untuk memanipulasikan ilmu pengurusannya akhirnya membawa kumpulan pencuri cilik itu kepada sebuah fasa baru yang lebih matang. Kumpulan pencuri terbahagi kepada tiga kumpulan yakni pencuri dibahagian pasaraya, pasar tani dan dalam bas.

Hasil pencurian akan dikumpul dan sebanyak 10% akan diserahkan kepada Muluk untuk diuruskan. Kemampuan Muluk mengawal selia wang haram tersebut akhirnya membolehkan simpanan wang tersebut mencecah sembilan juta rupiah. Aneh dan lucunya pula ialah wang tersebut disimpan dalam Bank Muamalat di Indonesia. Ketika ini saya melihat wujud teori ekonomi Mat Jenin yang sangat memukau untuk diketengahkan iaitu kesungguhan Muluk untuk mendidik anak-anak ini menjadi pengusaha yang bermula dengan kecil-kecilan sehingga mampu membina sebuah empayar perniagaan.

Demi menyelamatkan masa depan anak-anak tersebut.  Muluk mengajak pula rakannya, Syamsul, seorang sarjana pendidikan untuk melibatkan diri dalam misi pembangunan anak-anak tersebut dan juga Pipit, anak gadis yang tiada pekerjaan untuk mengajarkan ilmu keagamaan kepada anak-anak itu.

Akhirnya dengan slogan "Mencopet Adalah Masa Lalu, Ngasong Adalah Masa Depan", anak-anak itu mula beralih arah kepada berniaga kecil-kecilan.

Saya melihat bahawa dalam cerita ini, keperluan untuk bersikap dinamik dengan hukum agama itu sangat diperlukan. Bayangkan sahaja bagaimana untuk mengasuh anak-anak ini yang masih mencuri menjadi pengusaha yang mana modalnya adalah hasil wang curian mereka. Ketika ini, idea yang idealis untuk membela nasib masyarakat yang tertindas sangat dijauhi. Peranan kerajaan hampir terlupakan dalam cerita ini bahkan cerita ini punyai sebuah aras pemikiran yang baru, matang, dinamik namun kontroversi.

Justeru segalanya dalam cerita ini seakan-akan berputar kepada persoalan hukum wang curi terbabit. Maka filem seperti ini wajar ditonton oleh segala manusia terutama golongan politikus dan agamawan justeru aspek masyarakat dan tatakelola sosial yang baik itu tidak boleh tidak harus dipaksikan kepada kestabilan kedua-dua golongan ini memberi keharmonian dan keamanan dalam negara.

Sebuah kritik sosial yang jelas dan tajam harus disasarkan kepada mereka yang melakukan salah yang lebih besar. Jika mencuri itu satu dosa yang besar, barangkali korupsi itu harus dijijikkkan lagi sebagai sebuah pembunuhan ketamadunan yang lebih dahsyat. Namun beginilah resam dunia yang sering menyalahkan golongan gelandangan sebagai mereka yang tidak produktif dalam menyara hidup sedangkan golongan atasan begitu enak menjarah harta rakyat sekalian.

No comments: