Promosi

Saturday, January 22, 2011

Dunia Sama Rata



Saya membeli buku ini ketika saya sedang berkhidmat dengan sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Pulau Pinang. NGO kalau di Indonesia disebut sebagai Ormas iaitu Organisasi Massa. Pentingnya untuk saya tekankan buku ini dengan ketika penglibatan saya dengan NGO ialah ketika inilah sudah bermulanya semangat aktivisme dalam hidup saya sekali gus menuntut saya untuk senantiasa melihat sesuatu fenomena dan perubahan dunia dengan sebuah pandangan yang cukup kritikal hinggakan tidak sedikit mereka yang mual dengan pandangan saya mengenai sesuatu isu.

Saya agak pasti, jika saya masih menuntut di universiti tanpa melibatkan diri dengan NGO maka, isu globalisasi seperti mana tema dalam buku ini, akan menjadi isu yang sangat meminggir dalam kehidupan saya. Justeru saya sudah sedikit terbiasa membaca pandangan kritikal oleh NGO seperti Third World Network (TWN), Citizen International (CI) dan sebagainya tentang kerakusan kumpulan negara Utara yang senantiasa menunjukkan kelicikan dan kerakusan mereka sebagai pemain yang membidak-bidak buah catur dunia mengikut selera rakus ekonomi dan ketamakan hegemoni empayar mereka maka ada keperluan yang mendesak juga untuk saya telaah buku ini yang mana penulisnya merupakan seorang yang pro-globalisasi.

Apatah lagi saya merupakan graduan dalam bidang Pengurusan Hal Ehwal Antarabangsa di Universiti Utara Malaysia, maka bercakap dan berbincang tentang Globalisasi adalah sangat relevan untuk saya fahami dengan mendalam.

Buku ini, Dunia Sama Rata: Sejarah Ringkas Dunia Global Abad ke-12, meletakkan tiga aspek untuk diteliti iaitu globalisasi dibahagikan dan diistilahkan kepada tiga iaitu Globalisasi 1.0, Globalisasi 2.0 dan Globalisasi 3.0. Di mana Thomas L. Friedman, penulis buku ini, meletakkan Globalisasi 1.0 adalah keadaan di mana negara dan kerajaan merupakan watak/aktor utama, manakala Globalisasi 2.0 pula keadaan di mana syarikat multinasional (MNC) memimpin dan memandu negara kepada sebuah integrasi global; dan Globalisasi 3.0 adalah keadaan ketika kemudahan teknologi perhubungan yang didokong oleh rangkaian produk antara komputer peribadi dan kable mikro gentian optik dengan pembangunan perisian aliran kerja (workflow software) yang memungkinkan sebuah revolusi baru yang dipanggil Revolusi Maklumat akan tercetus.

Selain itu, 10 mekanisme atau apa yang disebut oleh Friedman sebagai 10 perata yang membantu dunia ini menjadi sama rata namun sudah pasti bukan sama adil. 10 perata tersebut ialah 9 November 1989 yang menyaksikan keruntuhan Tembok Berlin sekali gus garis penamat kepada sebuah perang dingin, 9 Ogos 1995 yang memperlihatkan Netscape menjadi alat pencarian maklumat masyarakat dunia, Perisian Aliran Kerja (Workflow Software), Penyumberan Terbuka (Open Source), Penyumberan Luar (Outsourcing), Penyumberan Luar Pesisir (Offshoring), Rantaian Bekalan (Supply-chaining), Penyumberan Dalam (Insourcing), Pemakluman Dalaman (In-forming) dan Steroid (The Steroids).

Akhir sekali Friedman menekankan sekumpulan komponen yang saling bergantungan antara sesamanya iaitu “penyepaduan tiga serangkai” sebagai mekanisme tambahan yang membantu 10 perata mencapai dunia baharu yang lebih rata. Tajuk buku ini sendiri –Dunia Sama Rata- sudah menjadi metafora kepada sebuah keadaan di mana dunia menjadi satu persaingan dan peluang yang terbuka untuk semua dan semua aktor pula layak untuk membentuk kehendak kemajuan mereka.

Friedman dalam buku ini berfikir tentang sebuah dunia yang rata bukan dari negara Utara yang sedia maklum sebagai sebuah empayar yang memiliki kekayaan ekonomi, kecanggihan teknologi, kestabilan politik dan kebebasan dalam sosio-politik masyarakatnya tetapi Friedman mendapat ilham mengenai sebuah dunia yang rata ketika dia berada di India, sebuah negara yang mundur dahulunya tetapi kini memiliki keupayaan untuk menjadi sebuah Amerika ‘baru’, sebuah negara yang sedang terbina di dalamnya sebuah kebudayaan dan gaya hidup yang baru dan sangat berbeza dengan kebudayaan asal negara tersebut. Dan perubahan ini berlaku kerana jasa teknologi perhubungan yang semakin canggih hingga membolehkan seseorang itu berhubung dengan sesiapa sahaja pada bila-bila masa.

Simbol-simbol gaya hidup moden, bebas dan mewah yang dahulunya jarang-jarang ditemui, kini hampir segala-galanya wujud di India. Bayangkan sahaja ini yang dilihat oleh Friedman ketika dia berada di tengah padang golf, hampir segala produk Barat melingkari sekelilingnya. Dari peralatan golf hinggalah kepada pakaian,  segala-galanya produk dunia melingkari dia ketika itu, dan ajaibnya, hal itu berlaku ketika dia berada di Bangalore, India yang disebutkan juga sebagai Lembah Silikon India.

Saya sendiri ketika membaca tajuk ini terus terbayang sebuah perbincangan antara saya dan pensyarah ketika dalam kuliah Politik Ekonomi Negara Maju dan Membangun. Pensyarah saya ketika itu menghuraikan mengenai Dialektik Materialisme yang merupakan tesis dan antesis yang berlarutan sehinggalah memunculkan sebuah dunia tanpa sempadan dan kedaulatan negara. Ketika itu, ujar pensyarah saya, manusia semuanya bebas untuk memasuki mana-mana kawasan justeru konsep negara bangsa sudah dihilangkan dan digantikan dengan pengaruh ekonomi yang dimajukan oleh syarikat multi-nasional (MNC) dan syarikat rentas-nasional (TNC). Walaupun pada asalnya tidak mudah untuk saya menerima idea tersebut namun ketika mula merapati bahan-bahan bacaan yang berkisarkan mengenai globalisasi maka saya beranggapan bahawa dunia sememangnya sudah menuju kepada sebuah keadaan yang serba baru.

No comments: