Promosi

Friday, April 29, 2011

Kuasa KePemimpinan Al-Fateh

Saya tidaklah begitu mengenali sedalamnya ustaz Muhammad Syaari Abdul Rahman walaupun beliau pernah berada dalam barisan pimpinan Gamis cuma tahulah juga yang beliau memang begitu meminati sosok keperibadian dan kepemimpinan Sultan Mulia, Muhammad al-Fateh. Bahkan ustaz Syaari menjadikan sultan mulia ini sebagai objek dalam modul kepemimpinannya yang dikendalikannya sehingga pernah melahirkan cita-cita meganya iaitu untuk membikin sebuah filem sejarah tentang Sultan Mulia al-Fateh seperti yang pernah ditulis dalam status facebooknya.

Banyak juga faktor yang menarik perhatian saya untuk terus membaca buku ini. Biasanya bila membeli atau membaca sesebuah buku, saya akan melihat bahagian bibliografi terlebih dahulu untuk melihat senarai rujukan yang diambil sebelum kajian ditulis. Menariknya ialah ustaz Syaari turut melakukan sorotan kajian dengan mengupas bahan-bahan rujukan yang digunakan untuk menyatakan kerelevanan bahan-bahan itu digunapakai dalam penulisan buku ini.

Faktor penarik yang lain ialah kata pengantar yang diberikan oleh Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah. Membaca kata pengantar oleh beliau sahaja cukup untuk merangkumi keseluruhan maudu’ dalam perbincangan buku ini justeru Prof Madya Dr yang senantiasa bertenaga melontarkan ide mengupas ketokohan Sultan al-Fateh dalam segenap segi yang diperlukan oleh seorang pemimpin.

Saya melihat buku ini memiliki dua fungsi besar iaitu sebagai sorotan terhadap keunggulan kepemimpinan dalam pelbagai bidang kehidupan dengan gaya amal Islami yang terbukti sangat efektif dan praktikal,  dan sebagai manual kepada gaya pemikiran dan pengupayaan segala daya yang dimiliki oleh umat Islam.

Hal ini boleh dilihat dengan jelas melalui panduan Kompas Buku yang terkandung didalamnya 12 Kuasa Kepemimpinan al-Fateh. Kesemua 12 kuasa tersebut, untuk saya yang kurang membaca buku-buku tentang kepemimpinan bolehlah dikatakan susunan 12 kuasa tersebut sebagai sebuah adunan yang baik dan kemas oleh penulisnya. Namun wujud sedikit ralat pada Kompas Buku tersebut apabila tertulis Kuasa Pemikiran Negatif sedangkan jika dirujuk kepada isi kandungan, yang betulnya ialah Kuasa Pemikiran Strategik.

Sebagai tarikan untuk membaca buku ini, saya ulang tulis 12 Kuasa Kepemimpinan Al-Fateh iaitu:

  1.Kuasa Semangat Pemuda.

  2.Kuasa Pemikiran Strategi

  3. Kuasa Inovasi dan Kreatif

  4.Kuasa Kerja Berpasukan

  5.Kuasa Contoh

  6.Kuasa Pidato Berpengaruh

  7.Kuasa Iman dan Tawakal

  8.Kuasa Jihad dan Pengorbanan

  9.Kuasa Diplomasi dan Kebajikan

10.Kuasa Bahasa

11.Kuasa Sentuhan Ulama

12.Kuasa Sistem Pendidikan Komprehensif

Melalui pengisian yang ilmiah namun dengan gaya bahasa yang mudah, penulis yang juga merupakan mantan Setiausaha Agung Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) ini begitu cemerlang mengemukakan sebuah manual awal kepada para pembaca untuk memahami rahsia-rahsia kemenangan Islam yang pernah dianggap mustahil untuk merampas kota Konstantinople yang pada ketika itu dianggap sebagai benteng pertahanan paling kebal didunia.

Saya cuba kelompokkan 12 Kuasa itu kepada tiga kumpulan iaitu Tarbiyyah, Siasah dan Kaderisasi yang mana ketiga-tiga pasak ini dinaungi oleh Murabbi selaku pemandu untuk mencapai misi yang dirangka sejak sekian lama. Tarbiyyah itu didokong oleh sistem pendidikan demi pembentukan jiwa dan pemantapan rohani para pejuang Islam, Siasah pula membentuk pemikiran yang membawa kepada gerak kerja taktikal dan operasi dan seterusnya Kaderisasi yang membentuk batang-batang tubuh baru yang segar dari kelompok pemuda Islam yang bersemangat menegakkan panji Islam.

Buku ini bukan semata-mata berkisar tentang Turki dan kempimpinan sultan al-Fateh yang penuh dengan nostalgik yang dirundu-rindukan oleh umat Islam ketika ini bahkan penulis cuba mendekatkan fakta-fakta dan pendekatan dalam sejarah terdahulu dengan realiti semasa dunia Islam khususnya Turki yang para aktivis gerakan Islamnya yang senyap tetapi sangat berfungsi iaitu Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) mampu menawarkan khidmat kebajikan sosial dengan sangat teratur. Bahkan gerakan ini yang menggunakan taktikal soft-power, mampu beraksi dalam gelanggang yang kerangkanya ialah Sekularisme supaya umat Islam senantiasa menjadi umat yang progresif dan produktif dalam menghasilkan kader-kader Islam yang mampu meneruskan kesinambungan gerak kerja perjuangan Islam demi menampilkan wajah Islam yang segar dan berfungsi untuk memulihkan kebejatan ummah dan kerosakan dunia.

Saya tidak mendapat sebarang keuntungan material dengan ulasan ini namun saya begitu menggalakkan untuk buku ini dibaca sekurang-kurangnya untuk kita mengenali kepemimpinan ulung yang pernah dilakarkan dalam sejarah Islam.

Sila dapatkan kebenaran sebelum memetik artikel ini atau mana-mana bahagian dalam artikel ini untuk memelihara ketulenan sekaligus menjauhi salah faham fakta. Kerjasama amatlah dituntut.

No comments: